مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

هفدهم دى ماه سالروز کشف حجاب به دستور رضاخان است.

در این روز رژیم منفور پهلوى طرحى را به اجرا درآوردکه به موجب آن مى‏بایست بانوان جامعه پوشش اسلامى را کنار بگذارند؛ چرا که زن، به عنوان نیمى از پیکر جامعه وتربیت کننده نسل آینده، مادام که در سنگر چادر و در حجاب تقواست، استعمارگر به او دست نمى‏یابد.

تا زمانى که‏حجاب همچون سپرى در اختیار زن مسلمان ایرانى است، چنگال توطئه‏هاى ضد انسانى، به وى نمى‏رسد و تاهنگامى که حجاب چونان دژى مستحکم و نفوذ ناپذیر و وسیع، زن را در میان خود دارد، وزش هواى آلوده واسارت‏زاى غرب بدو نمى‏رسد.

پس چه باید کرد؟ این سنگر عظیم را باید خراب نمود.

حجاب را باید با تبلیغات،»زندان« نامید.

پوشش اسلامى را باید تحقیر کرد.

سیل اهانت را باید به طرف این سنگر حافظ ارزشهاى زن رهاساخت، تا دیگر، توانایى زندگى در آن را نداشته باشد.

استعمار و ترویج بى‏بند و بارى                        

یکى از شیوه‏هایى که نظامهاى طاغوتى و استعمارى همواره مورد استفاده قرار مى‏دهند، ترویج بى‏بند و بارى وشهوترانى در بین مردم و بخصوص نسل جوان است، زیرا وقتى قشر جوان در یک اجتماع بى‏بند و بارى و هوسرانى‏خو کند، روح و فکر او تخدیر شده از حرکت باز مى‏ایستد و لذا هرگز نمى‏تواند براى دفاع از حق خود و پاسدارى ازحریم شرف و انسانیت در برابر بیگانگان به پاخیزد.

یکى از زمینه‏هاى بسیار مساعد براى سوق دادن نسل جوان به سوى بى‏بند و بارى وجود میل و غریزه نیرومند جنسى‏است، میل جنسى که به اقتضاى حکمت خداوندى در وجود انسان براى بقاى نسل او نهاده شده است در دوران‏جوانى، از قدرت زیادى برخوردار است و لذا کنترل و مهار کردن آن نیز مشکل است.

در جوامعى که داراى نظامهاى‏غیر انسانى و طاغوتى هستند، صاحبان قدرت براى این که بتوانند با خیال آسوده بر مردم حکومت کنند از این میل‏غریزى حداکثر سوء استفاده را مى‏نمایند تا با سوق دادن مردم به سوى شهوترانى، آنها را در لجن‏زار شهوات غوطه‏ورسازند، و زمینه را براى بهره‏کشى از آنها فراهم آورند.

مهار نکردن این میل در دوران جوانى سبب مى‏شود فعال‏ترین و پرثمرترین دوران زندگى به این میل اختصاص یابد وفرصت طلائى جوانى به رایگان از دست خارج شود.

با توجه به این اصل است که استعمار در هر کشورى که گام نهاده،بى‏بند و بارى، هرزگى و شهوت‏پرستى را نیز با خود به ارمغان برده است.

نگاهى به تاریخ استعمار در قرون اخیر این نکته را به اثبات مى‏رساند و در این باره اسناد و مدارک فراوانى موجود است‏که اهداف پلید آنها را در اشاعه فساد در بین جوانان آشکار مى‏سازد، و پیاده کردن این برنامه استعمارى توسطرضاخان، در راستاى چنین اهدافى صورت گرفت.

 

 

فلسفه حجاب

در مورد برنامه استعمارى کشف حجاب بى‏مناسبت نیست تا مرورى به فلسفه حجاب از دیدگاه اسلام بنماییم.

مراعات پوشش اسلامى و پرهیز از خودآرایى و خودنمایى در بانوان، آثار و نتایج مهمى از لحاظ فردى و اجتماعى دربر دارد که ذیلاً به برخى از آنها اشاره مى‏کنیم:

1 - جلوگیرى از فساد اخلاقى مرد:

مراعات نکردن حریم حجاب و پرداختن به خودآرایى در برابر مردان نامحرم، سبب‏مى‏شود کنترل امیال و شهوات براى مردان بخصوص مردان جوان، مشکل‏تر شده و به تدریج به فساد کشیده شوند.

بدون شک جامعه‏اى که فساد در آن گسترش یابد، ریشه اخلاق و فضیلت، سعادت و نیک بختى در آن خشک مى‏شودو روز به روز به سوى سقوط و تباهى سیر مى‏کند.

2 - امنیت براى زن:

در جامعه‏اى که به علت بى‏مبالاتى زنان، فساد در میان مردان گسترش یابد، زنان نیز مسلماً در چنان‏محیط فاسد امنیت نخواهند داشت.

افزایش سرسام‏آور جرم و جنایت علیه زنان در کشورهاى بى‏بند و بار مؤید این‏مطلب است.

امروزه این مسأله یکى از بزرگترین مشکلات اجتماعى جوامع غربى است و تجاوزات به عنف و قتل وجنایت در این کشورها روز به روز افزایش مى‏یابد.

3 - انحطاط و ابتذال زن:

وقتى زن با خودآرایى و خودنمایى خود را در معرض دید و تماشاى مردان بیگانه مى‏گذارد،نه تنها مردان را به فساد مى‏کشد که خود نیز گوهر عفاف و تقوا را از دست داده و در ورطه فساد و تباهى مى‏افتد، درچنین شرایطى زن موجودى مبتذل و بى‏ارزش شده و عملاً به بازیچه هوسهاى سیرى ناپذیر مردان لاقید تبدیل‏مى‏شود.

در صورتى که اگر زنان با حفظ پوشیدگى و مراعات متانت و وقار و سادگى در رفتار و گفتار و سایر حرکات،خود را از دسترس کامجویى مردان به دور نگهدارند، بر حرمت و ارزش آنها در نظر مرد افزوده مى‏شود و از ابتذال زن‏جلوگیرى مى‏گردد.

4 - تحکیم پیوند خانوادگى:

اگر در جامعه‏اى مردان بتوانند د رخارج از محدوده ازدواج مشروع، به ارضاى امیال خودبپردازند یا هر روز با صحنه‏هایى روبه‏رو شوند که موقعیت همسرشان در نظر آنان ضعیف گردد، تمایل به ازدواج درچنان جامعه‏اى کاهش یافته و پیوند خانوادگى روزبه‏روز سست‏تر مى‏گردد.

در نتیجه، کانون خانواده‏ها به سردى‏مى‏گراید و پیوند روحى و عاطفى میان زن و شوهر استوارى خود را از دست مى‏دهد و این بزرگترین فاجعه براى یک‏اجتماع سالم است.

سعادت هر اجتماع در گرو تحکیم بنیان خانواده‏ها است واین خانواده‏ها هستند که کانون پرورش‏نسل آینده و محل رشد فضایل انسانى و مهم‏ترین مرکز براى تأمین سعادت اجتماع مى‏باشند.

5 - فعالیت و سازندگى به جاى هوسرانى:

یکى از آثار مهم مراعات پوشیدگى و پرهیز از خودآرایى در جامعه این است‏که محیط اجتماع از تحریکات شهوانى به دور مانده و از آلوده شدن به هوسرانى مصون مى‏ماند و در نتیجه، محیطجامعه محل کار و فعالیت مى شود نه محیط شهوترانى و هوس‏بازى‏ها.

نبودن حریم بین زن و مرد سبب مى‏شود نیروى‏آنها به جاى این که صرف فعالیت و تلاش در جهت سازندگى شود، صرف هوسرانى گردد؛ زیرا که پرداختن به‏هوسبازى سبب اتلاف قوا و ایجاد پراکندگى خاطر گردیده و با کار فعالیت سازگار نیست.

بنابر این، حجاب یکى ازعوامل مؤثر در افزایش کار، و فعالیت و محفوظ نگهداشتن محیط کار از مسائل شهوانى است.

آیا حجاب مخالف آزادى زن است؟

از آنچه گفته شد مى‏توان دریافت که نادیده گرفتن حریم حجاب عواقب اجتماعى زشت و پلیدى دربردارد و برعکس،مراعات اصل پوشیدگى از عوامل اصلى مبارزه با فساد است؛ فسادى که امروز بسیارى از جوامع پیشرفته را تا لبه‏پرتگاه نیستى و تباهى پیش برده است.

از این رو پوشش زنان یک امر فردى نیست تا مراعات حجاب محدود کردن‏آزادیهاى فردى محسوب شود، همچنان که کسى نمى‏تواند به بهانه آزادیهاى فردى بر پیکر اجتماع صدمه وارد کند به‏همین صورت نمى‏تواند با زیر پا گذاردن حریم پوشش، سلامت روحى جامعه را به خطر انداخته و در جهت گسترش‏فساد و انهدام بنیان خانواده‏ها گام بردارد.

نکته‏اى که باید توجه کرد این است که زنان سالم و پاکدامن نه‏تنها گرایشى به‏نمایاندن خود به مردان بیگانه ندارند، بلکه چون حجاب و پوشش اسلامى را همراه با مراعات متانت و وقار در رفتار وحرکات بهترین حافظ عفت و شرف و تقواى خود مى‏یابند، مشتاقانه به استقبال آن مى‏روند.

آنان در حریم محفوظحجاب، خود را از بسیارى از خطرات در امان دیده احساس آرامش و آسایش و امنیت بیشترى مى‏کنند.

آنها به روشنى‏مى‏بینند در جوامعى که به نام آزادى زن او را از حریم امن حجاب به سوى بى‏حجابى و برهنگى سوق داده‏اند، او را درباتلاق لجن‏آلود، غرق کرده و جسم و روح او را به نابودى کشانده‏اند.

حجاب ظاهر همراه با حجاب درون

نباید فراموش کرد که اسلام تنها حجاب ظاهرى را براى جلوگیرى از فساد کافى نمى‏داند؛ بلکه به موازات آن حجابى‏درونى نیز در دل زن ایجاد مى‏کند.

این حجاب درونى چیزى جز نیروى عفاف و تقوا بر مبناى ایمان به خدا و روزحساب نیست.

در سایه عفت و تقواى درونى، روش و رفتار و حرکات و طرز معاشرت زن در اجتماع چنان آمیخته بامتانت و وقار و حجب و حیا مى‏گردد که هرگز توجه مردان بیگانه را به خود جلب نمى‏کند.

قرآن کریم خطاب به زنان‏دستور مى‏دهد موقع راه رفتن پاى خود را چنان بر زمین نکوبند که زینت آلات آنان آشکار شود.

همینطور به زنان‏پیامبر9 دستور مى‏دهد که موقع سخن گفتن با مردان نامحرم لحن کلامشان چنان نباشد که مردان ضعیف النفس و آنان‏را که در دل مرضى دارند به لغزش اندازد.

این دستورها نشان مى‏دهد که تنها انتخاب حجاب اسلامى کافى نیست،بلکه مجموعه حرکات و نوع برخوردها اعم از لباس پوشیدن )حتى رنگ و شکل و فرم آن( و طرز راه رفتن و سخن‏گفتن و غیره باید چنان باشد که روابط زنان و مردان از هرگونه آلودگى مصون باشد.