مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مشروح خطبه های نماز جمعه دهم خرداد ماه سال نود و دو

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّى و اسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الى یوم الدّین و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ على بقیّةللَّه فى الأرضین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم.

یکی از مهمترین مراحل هولناک منازل بعد از مرگ قبر است که مشخص میشود انسان بهشتی و یا اینکه جهنمی است چرا که در روایات از لسان مبارک نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبد الله صل الله علیه و آله و سلم که فرموده اند القبر روضةمن ریاض الجنة اوحفرة من حفرالنیران وارد شده است.

اولین منزلی که انسان در سفر آخرت وارد آن میشود منزل قبر است که اگر در آن  اهل نجات باشد به دنبال آن در منازل و مراحل بعدی هم نجات پیدا خواهد نمود و اگر نجات پیدا نکند در منازل بعدی حال وااسفای دارد.

بر طبق روایات وارده در هنگام غسل و کفن و دفن میت روح او حاضر و ناظر بر کاره است و برای همین سفارش شده است که در این لحظه سر و صدا کردن صحیح نمیباشد.

قبر یکی از ترسناک ترین منازلی است که شخص در آن وارد میشود و علت آن هم  یکی اینکه تا به حال در آن نرفته است و دیگری اینکه حال صورت واقعی اعمال و رفتار ها را میبیند و  دیگر شدت ارتباط و علاقه او به دنیا است به همین خاطر برای آماده شدن میت و پیدا کردن استعداد ورود در قبر مستحب است در مسیر تشیع جنازه 3 بار پیکر زمین گذاشته شود و سپس دوباره حرکت کنند و در همین رابطه وارد شده است که ذکر لا اله الا الله و نیز خواندن سوره مبارکه یاسین و نیز عیادت از بیمار باعث کم شدن ترس از قبر برای میت است.

ادامه مطلب ...