مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مشروح خطبه های نماز جمعه 17/6/91

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

      الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّى و اسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الى یوم الدّین و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ على بقیّةللَّه فى الأرضین. اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم.

     قال الله تبارک و تعالی فی محکم کتابه  لباس التقوی ذلک خیر وقتی خداوند متعال تقوی را به لباس ظاهری تشبیه میکند این مثالی ساده و رسا و بسیار گویا است چرا که همانطوری که لباس عیوب و زشتی جسمی هر فرد را می پوشاند و آدمی را از گزند برخی از آفات طبیعی سرما و گرما و... حفظ مینماید تقوی و پرهیزگاری نیز همچون سپری مستحکم و اطمینان بخش انسان را از پلیدی و زشتی دور میکند.

خدای متعال در کتب هدایت بشری و معجزه جاودان نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) می فرماید: و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما  یعنی در مواجه با افراد نادان و یاوه گو و بی خرد به کرامت برخورد نمایید.

آحاد مردم یک جامعه را می توان به چهار گروه تقسیم نمود:

1.    گروهی طالب و واصل حقیقت هستند و از آن در هر حالتی پیروی می کنند.

2.    گروهی آگاهانه با حق و حقیقت مخالفت می کنند.

3.    گروهی  افراد نادان و جاهلی که دسترسی به عالم ندارد

4.    گروهی که امکان دسترسی به عالم را دارند ولی نست به آن بی تفاوت هستند

حال سوال این است آیا نوع برخورد با تمامی این چهار گروه یکی است؟

به شهادت تاریخ و روایات و آیات کلام الله مجید شیوه برخورد یکی نیست درباره نحوه برخورد با سه گروه غیر از کسانی که طالب و واصل به حق و حقیقت هستند باید به مدارا برخورد نمود چرا که اصل اولی در برخورد ها مدارا نمودن ب خلق الله است

خلاصه از بهترین خصلتهای عبادالرحمن در مقابل افراد نادان صبر نمودن است چرا که نبی مکرم اسلام حضرت محمدبن عبدالله(ص) فرمودند: اعقل الناس اشدهم مداراة الناس

این کلام گهر بار پیامبر عظیم الشان اسلام خلاف اخلاق و عادتی است که متاسفانه امروزهدر بین مردم مرسوم است که با کمترین برخوردی عصبانی شده از صبر و حوصله خبری نیست.

خاتم الانبیاء در حدیثی گهر بار چنین می فرمایند: انا امرنا معاشر الانبیاء بمداراة الناس کما امرنا بإداء الفرائض

قسمتی از ایمان را همانطور که ازصراحت روایات فهمیده میشود به واسطه مدارا نمودن بامردم است  (( مداراة الناس نصف الایمان)) که متاسفانه برخی از مومنین که بسیار اندک هستند با اینکه هیچ گاه نماز شب و نماز جماعت و سایر اعمال را ترک نمی کنند اما در بسیاری از امور با بی حوصلگی و با عصبانی شدن انجام امور می کنند.

با بررسی تاریخ می توانیم دو نمونه از مدارا کردن با مردم و اثرات مثبت و اثرات منفی عصبانی شدن را مشاهده کنیم:

1.  حضرت نوح علیه السلام طبق صریح آیه شریفه قرآن 950 سال دوران نبوت و پیامبریش بوده است تنها 80 نفر را توانست هدایت نموده است. در تحمل و صبر طوری بودند که حتی همسر و فرزندان ایشان را اذیت میکردند و می خواستند از هدفش دور نمایند ولی هیچ خللی در تصمیمش بوجود نیامد.

2.  حضرت یونس به خاطر عدم مدارا که همان ترک اولی بود چندین سال گرفتار شکم ماهی گردید.

انشاالله بتوانیم عامل به فرامین الهی باشیم

بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر          فصل لربک و انحر           ان شانئک هو الابتر

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فى الأرضین و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم

    فی الکافی عن الصادق علیه السلام

لاوالله لایقبل الله شیئا من طاعته علی الاصرار علی شئ من معاصیه

حضرت امام جعفر صادق (ع) می فرمایند: زمانی که بنده اصرار بر گناه صغیره دارد هیچ یک از اعمالش قبول در خداوند عزوجل نخواهند شد. پس باید بدانیم یکی از نشانه های قبولی نماز و سایر عبادات تاثیر آنها در رفتارهای روزانه هر کسی است.

بجاست که ایام شهادت امام صادق رئیس مذهب تشیع را به ساحت مقدس فرزند برومند و یگانه منجی عالم بشریت حضرت بقیة الله اعظم (عج) و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و تمام شیعیان جهان تسلیت عرض نمایم.

 خداوند متعال به موسی کلیم الله می فرماید: و ذکرهم بایام الله

همه ایام سال ایام الله است اما بعضی از روزها دارای خصوصیتی است که یوم الله می شوند.تاریخ سراسر نور انقلاب اسلامی مملو از این ایام الله استکه یکی از این روزها 17 شهریور جمعه خونین که معروف به جمعه سیاه گردید است. روزی که ملت بزرگ ایران از پیر و جوان ؛ زن و مرد برای اسلام و حق و حقیقت از جان ومال و هستی خود گذشتند . امروز نیز چنین است ما خود را سرباز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته دانسته و آماده جانفشانی در راه مبارک سید الشهدا(ع) هستیم.

نکته سوم اینکه حدودا 52 سال از تاسیس جنبش عدم تعهد می گذرد باید بدانیم این جنبش از زمان تاسیس در مقابل دو جبهه غرب امپریالیست و شرق کمونیست بوده است که بعد از فروپاشی شوروی امروز فقط در مقابل غرب و تفکر امپریالیستی است.

یکی از مهمترین دستاوردهای اجلاس سران عدم تعهد در تهران آشکارتر شدن چهره واقعی و پر رمز و راز غرب است که درزیر پوستین دفاع از حقوق بشر مخفی شده بود.

یکی دیگر از نتایج عالی اینکه دشمنان قصد به انزوا کشیدن ایران اسلامی را داشتند که بحمدالله در طول زمان برگزاری اجلاس و بعد از آن کشور سرافراز ما کانون توجه تمام جهانیان گردید که این خود تیری به قلب مریض دشمنان است.

  بحمدالله قوه قضائیه در طول این مدت از عمر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی سابقه بسیار درخشان و شفاف دارد و احکام صادره در مبارزه با مفاسد اقتصادی و بقیه مسائل مربوطه دقیق و کاملا حساب شده و منطقی است.

ذر پرونده اختلاس مالی اخیر که 4نفر محکوم به اعدام و2 نفر محکوم به حبس ابد و مابقی نیز به حبس های طولانی مدت محکوم شده اند. با این برخورد قاطع انشاالله دیگر شاهد چنین پروندهای نباشیم.

خداوندا شر دشمنان اسلام را به خودشان برگردان.

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد     الله الصمد     لم یلد و لم یولد     ولم یکن له کفوا احد

والسلام علیکم و رحمته و برکاته