مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مشروح خطبه های نماز جمعه 31/6/91

      الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّى و اسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الى یوم الدّین و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ على بقیّةللَّه فى الأرضین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم.

أ یحسب الانسان ان یترک سدی

برای این آیه شریفه چند معنا و تفسیر ذکر شده است

1.  این استفهام انکاری دارد یعنی اینکه انسان فکر می کند بیهوده و عبث آفریده شده است؟ حاشا و کلا چگونه ممکن است و می توان باور کرد در حالی که هر عضوی از اعضای بدن آدمی دارای هدفی خاص است به طور مثال چشم و گوش برای دیدن و شنیدن خلق شده است و حتی سر انگشتان آدمی که هر کدام دارای اثرات خاص به گونه ای که با انسانهای دیگر فرق دارد برای هدفی خلق شده است. حال چطور ممکن است انسان که اشرف مخلوقات عالم است و طبق صریح آیه قرآن جهان و ما فیها بخاطر او خلق شده است عبث و بیهوده خلق شده باشد.

1.  آیا انسان فکر می کند حساب و کتابی در کار نیست و او را بخاطر اعمالش باز خواست نخواهیم کرد و بعد از مرگ زنده نخواهد شد اما در پاسخ این فکر باید گفت فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره

2.  آیا انسان فکر می کند که بدون رهبر و راهنما و معلم و پیامبر خلق شده است.درپاسخ باید گفت هر کسی که شخصی را برای مهمانی دعوت نماید حتما آدرس و ساعت و تاریخ را معین می کند.حال خالق لم یزل ما را برای رسیدن به کمال دعوت کرده است می شود بدون راهنما چنین امری را دنبال کند در صورتی که خلق الله الخلیفة قبل الخلیفة اولین مخلوق خداوند متعال حضرت آدم ابوالبشر خود راهنما و پیامبر یرای هدایت بشر است.

مقصود ما از این آیه شریفه همین معنای سوم است برای بهتر شدن اینگونه بیان کنیم که مدرسه ای با بهترین امکانات در ایام مخصوص ثبت نام اقدام به پذیرش دانش آموز کرده است و بعد از کلاس بندی  و وارد شدن محصلین به سر کلاس مدیر مدرسه اعلام کند امسال باید بدون معلم درس بخوانید. آیا این عمل او عاقلانه است و با کدام منطق موافق است؟

خلقت بشر همانند این مدرسه است که محصلین برای قبولی به معلم احتیاج دارند باید رهبری باشد تا انسان به سر منزل مقصود برسد.

پیامبران الهی و ائمه اطهار این تکلیف بسیار مهم را برعهده دارند و آمده اند تا یحسب الانسان ان یترک شی نباشد.

امروزه در عصر غیبت قائم آل محمد(عج) است علماء و ولی فقیه که نایب عام حضرت محسوب میشوند این وظیفه را بر عهده دارندو نیز بر ما تکلیف است که به فرامین ایشان عمل نماییم.

امروز اگر مقایسه کنیم روزگار خود را با دوران طاغوت منحوس می بینیم  در بسیاری از امور پیشرفت نموده است که تمام اینها را مدیون رهبری و زعامت ولی فقیه است که تداوم خط و حرکت انبیاء و ائمه اطهار است.

با نگاهی بسیار ساده به اطراف خود نعمات فراوانی را خواهیم دید که خدای عزوجل بخاطر هیچ کدام بر آدمی منت نگذاشته است ولی در مورد نعمت داشتن رهبر الهی منت گذاشته است.

لقد من الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة

یعنی در مورد نعمت ولایت و رهبری الهی  منت گذاشته است حال در این عصر غیبت تکلیف بنابر فرموده امام زمان (عج) و اما فی الحوادث الواقعة فرجعوا الی روات حدیثنا..... اختیارات حکومتی ولی فقیه چگونه است؟

در این مورد باید گفت اخیارات حکومتی ولی فقیه همان اختیارات حکومتی پیامبر عظیم الشان اسلام و امیرالمومنین علی بن ابیطالب است البته شایان تذکر است در فضایل فردی و مقامات شخصی و داشتن مقام عصمت قابل مقایسه نیستند ولی به لحاظ حکومتی فرقی ندارند. در برخی از موارد بعضی می گویند: این کلام که اختیارات حکومتی فرقی نداشته باشد اساسا درست نیست چرا که ولی فقیه معصوم نیست و امکان خطا در او وجود داردپس تبعیت لازم نیست.

در پاسخ به این شبهه باید گفت

1.     عصمت از شروط اطاعت نیست بلکه باید عدالت داشته باشد.

2.  نایبان خاص حضرت مهدی(عج)(نواب اربعه) که در دوران غیبت صغری زندگی می کردند و مردم مکلف به تبعیت و اطاعت از ایشان بودند معصوم نبودندو از نمونه های دیگر صحابه امیرالمومنین مانند مالک و سلمان و مقداد و ... که عصمت نداشتند.

3.  ولایت مطلقه فقیه یعنی فقیهی که در چهار چوب قانون اختیارات حکومتی همه چیز را دارد مثلا پزشک معالج در اتاق عمل نسبت به بیمار خود و بهبودی او اختیارات تام و کامل دارد.

تبعیت از ولایت مطلقه فقیه در طول تاریخ سراسر سربلندی ایران اسلامی ضامن عدالت و پیشرفت روزافزون در جهان است.

بار الها ما را از سربازان واقعی امام زمان قرا ده

بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر     فصل لربک و انحر     ان شانئک هو الابتر

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فى الأرضین و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم

نکته اول

در ایامی که در آن قرار داریم ایام سراسر نور دهه کرامت است که ولادت پر سعادت حضرت فاطمه معصومه شروع می شود تا سالروز ولادت با عظمت شمس الشموس حضرت علی بن موسی الرضا در 11 ذی القعده ادامه دارد.

روز میلاد بی بی فاطمه معصومه به روز دختر نامگذاری شده است که فرصت بسیار مناسبی است تا حول شخیت این بانوی بزرگوار  که اسوه کامل اخلاقی و عملی  و علمی برای تمامی شیعیان علی الخصوص دختران جامعه اسلامی است اندکی تحقیق نماییم.

زندگی این بانوی گرانقدر اسلام را می توان به دو بخش تقسیم نمود:

1.     زندگی و بعد فردی

2.     زندگی و بعد اجتماعی و سیاسی

ایشان در بعد فردی عالمه محدثه و عفیفه و پاکدامن بودند و در بعد زندگی سیاسی شجاعت خاصی در رسوا نمودن خاندان بنی عباس داشتند. به طوری که به بهانه دیدار برادر بزرگوارشان اقدام به هجرت از مدینه به سمت طوس کرده که تا آخرین نفس های عمر مبارکشان از ولی خود حمایت نمودند..

نکته دوم

آغاز هفته دفاع مقدس که یاد آور رشادتهای فرزندان این سرزمین است که دانش آموختگان مکتب الهی حسین بن علی (ع) بودند. بر روان پاک شهدای عزیز انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و بر پیر و مراد ایشان حضرت امام روح الله(ره) دورود و سلام میفرستیم.امروز در آغاز دهه چهارم انقلاب شکوهمند اسلامی نسل جوان با درس گیری و عبرت گیری از آن روز ها باید بداند

1.  دشمن در همه شرایط وجود دارد و هر لحظه برای از بین بردن او تلاش می کند به طوری که در طول این مدت از گذشت انقلاب هر آن بر دشمنی خود می افزاید.

2.  در سخت ترین شرلیط اگر ایمان به خدا داشته باشیم وبا ارداه الهی می توان در مقابل دشمن تا دندان مسلح با دست خالی ایستادگی کرد.

3.  باید به جوانان اعتماد کنیم چرا که همین جوانان بودند که کارهای بسیار بزرگی انجام دادند باید روح ایمان را در جوانان زنده نگه داشت و راه پر سعادت حضرت سیدالشهدا را واضح و صریح بیان نمود

نکته سوم

در آستانه بهار تعلیم و تربیت و علم آموزی هستیم این ایام را گرامی می داریم و برای همه کسانی که در این سنگر تلاش می کنند از دانش آموزان و مربیان و والدین آرزوی توفیق روزافزون داریم.

امروز مهمترین وظیفه فرزندان این آب و خاک مقدس که مزین به نام شهدای گرانقدر رهرو حضرت علی اکبر(ع) تحصیل به بهترین نحو است. راز موفقیت این آینده سازان عزیز همکاری و تعامل بیشتر والدین با مربیان آموزشی است تا اساتید گرامی بتوتنند با برنامه ریزی بسیار دقیق به این مهم فائق آیند.

خدایا را ما قدر دان شهدای گرانقدر بگردان

خدایا شر دشمنان اسلام به خودشان برگردان

بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر     فصل لربک و انحر     ان شانئک هو الابتر

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته