مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

خطبه های نماز جمعه 28/7/91

" بسم الله الرحمن الرحیم "

اَلحَمدُللهِ المُتَفَرِدِ بِالکِبریاء وَ اَشهَدُ اَنَه المُتَوَحِدُ بِالتَدبیرِ الاَرضِ وَ السَماء ، وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمداً المَبعوث ، رَحمَهٌ لِلوَراء اَکمَلُ الاُمَناء وَ اَفضُلُ السُفَراء وَ خاتَمُ الاَنبیاء وَ اَشهَدُ اَنَّ امیرالمؤمنین عَلیِّ ابنِ ابی طالِب و اولادَهُ المَعصومین هُمُ المُهَجَهُ البیضاء وَ مُنقَضُی البَشَرِ مِنِ الضَّلالَهِ وَ العَمی . اللّهُمَ بَلِغ مولانا صاحِبَ الزَمان صَلواتُ اللهَ عَلیه عَن جمیعِ المُؤمنینَ وَ المُؤمِنات فی مَشارِقِ الاَرضِ وَ مغارِبِها سَهلِها وَ جَبَلِها و بَرِّها وَ بَحرِها ، حَیِّهِم وَ میِّتِهم وَ عَنا وَ عَن والَدینا مِنَ الصَلواهِ وَ التحیّاه ، زِنَهَ عرشِ الله وَ مِدادَ کَلَماتِه وَ مُنتَهی رِضاه وَ عَدَدَ ما اَحصاهُ کِتابُه وَ اَحاطَ بِه عِلمُه . اَللّهُمَ اِنا نُجَدِدُ لَهُ فی هذا الیُوم وَ فی کُلِ یومٍ عَهداً وَ عقداً وَ بیعَتاً لَهُ فی رِقابِنا . اَللّهُمَ کَما شَرَّفتَنا بِهذا التَشریف وَ فَضَلتَنا بِهذِه الفَضیلَه وَ خَصَصتَنا بِهذِهِ النِعمَه ، فَصَّلِ عَلی مولانا وَ سَیِّدِنا صاحِبِ الزَمان وَ اجَعَلنا مِن اَنصارِه وَ اعوانِه ، وَذابینَ عَنه وَ المُستَشهَدینَ بَینِ یَدَیه طاعِیینَ غَیرِ مُکرِهین ، فِی الصَّفِ الَذی نَعَتَ اَهلَهُ فی کِتابِک فَقُلتَ صَفاً کَاَنَهُم بُنیانُ مَرصوص عَلی طاعَتِکَ وَ طاعَتِ رَسولِک وَ آلِه عَلیهِمُ السَلام . اَللّهُمَ هذِه بَیعَتٌ لَهُ فی اَعناقِنِا الی یَومُ القیامَه ،

عِبادَالله اوصیکُم وَ اوصی نَفسی بتَقوَا الله

در منظومه معارف دینی تقوی ارزش و اهمیت خاصی دارد و برای این امر دلایل بسیاری همچون تذکر به رعایت تقوی در سخنرانی واجب و عبادی یعنی خطبه های نماز جمعه که خطیب باید در هر دو خطبه توصیه به رعایت تقوی داشته باشد زیرا تمام فضایل اخلاقی و ایمان و آداب رفتاری و عادت ها و مکارم اخلاق به تقوا سفارش می کنند.

یکی از معانی امر به تقوی در نماز عبادی سیاسی جمعه این است که نماز جمعه در جامعه دینی اقامه میگردد و برای به مقصد رسیدن این جامعه که همان مدینة الفاضله است مهمترین اصل رعایت تقوی و توصیه به آن امری لازم و اجتناب ناپذیر است.

خداوند متعال در قرآن کریم بارها امر به رعایت تقوی میکند که 237بر کلمه تقوی ذکر شده و در حدود 50بار امر به تقوی گردیده است.

همانطور که میدانیم کلمات گهربار امیرالمومنین در نهج البلاغه که عمدتا مربوط به 5سال آخر عمر مبارک حضرت بوده است مملو از توصیه به تقوی است یعنی زمانی که جامعه دینی و ایمانی در زمان رسول خدا بنا شده است و در حال حاضر تقوی یک اصل راهبردی و جزء لاینفک جامعه اسلامی است.چرا که اجتماع مسلمین دچار نفاق فردی و اجتماعی نگردد.

وقتی تاریخ سراسر غرورآفرین ایران اسلامی را مشاهده نماییم همین اصل را رعایت نموده است که اوایل انقلاب و بعد از آن دوران ایمان سازی همانطور که ازکتب ناب شهید مطهری پیداست و بعد از دوران جنگ تحمیلی هم دوران رعایت تقوی است یعنی اصلی ترین محور در دهه دوم و سوم به بعد در انقلاب شکوهمند اسلامی لزوم توجه به رعایت تقوی است.

وقتی فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر خراسان شمالی درباره سبک و سیاق زندگی و اشکالات و ایرادهای جامعه را بررسی نماییم خواهیم دید به حق در هر زمینه پیشرفت کرده ایم اما در مورد مسایل اخلاقی و رعایت تقوی اندکی کم کاری نموده ایم.

ملاک و شاخص شناسایی منافق از مومن رعایت تقوی است و با همین شاخص می توان از پدید آمدن عرفانهای نوظهور و کاذب که متاسفانه در برخی از موارد دیده می شود جلوگیری نمود.

امروزه مشکلاتی که در جامعه اسلامی با آن مواجه هستیم همه از کم تقوایست باید در حل تمامی مشکلات از قبیل اعتیاد و فقر و ... با استفاده از تقوی فردی و اجتماعی این معضلات را حل نمود چرا که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ

تمامی افراد جامعه در قبال مسایل اطراف خود مکلف به رعایت تقوی هستند تا خدای ناکرده حادثه کربلا تکرار نشود چرا که با بررسی دلایل بوجود آمدن ملوم می شود علة العلل عدم رعایت تقوی است و ما باید از تاریخ درس بگیریم.

انشاالله خداوند ما را از متقین قرار بدهد.

بسم الله الرحمن الرحیم  انا اعطیناک الکوثر   فصل لربک و انحر  ان شانئک هو الابتر

" بسم الله الرحمن الرحیم "

نَحمَدُهُ وَ نَستعینُهُ وَ نَستَغفِرُهُ وَ نَتوبُ اِلَیه وَ اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلا اللهُ وَحدَهُ لا شَریکَ لَه کَما شَهِدَ اللهُ لِنَفسِه وَ شَهِدَت لَهُ مَلائِکَتِه وَ اولُوالعِلمِ مِن خَلقِه لا اِلهَ الا هُوَ العَزیزُ الحَکیم وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَداً صَلَی اللهُ عَلیهِ وَ آلِه عَبدُهُ المُنتَجَب وَ رَسولُهُ المُرتَضی اَرسَلَهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَق لِیُظهِرَهُ عَلی الدین کُلِه وَ لو کَرِهَ المُشرِکون وَ اَشهَدُ اَنَّ اَمیرِالمُؤمِنین عَلیِ ابن اَبی طالِب وَ الاَئمَهَ المَعصومین هُم حُجَجُ اللهِ عَلَی الخَلقِ اَجمعین . اَللّهُمَ صَلِّ وَ سَلِم عَلی عَبدِکَ وَ حَبیبِکَ وَ رَسولِک مُحَمَدٍ سَیدِ الاولینَ وَ الآخرین وَ صَلِّ عَلی عَلیٍ امیر المُؤمِنین وَ صَلِّی عَلی فاطِمَهَ بِنتِ رَسولِک سیِدَهِ نساءِ العالَمین وَ صَلِّ عَلی سِبطَیِ الرَحمَه وَ امامی الهُدی اَلحَسَنِ وَ الحُسَین سَیِدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَهِ اَجمَعین وَ صَلِّ عَلی عَلیِ ابنِ الحُسَین وَ مُحمَدِ بن علیٍ وَ جَعفرِ بن مُحَمدٍ وَ موسی ابن جَعفَر . اَللّهُمَ صَلِّ وَ سَلِم عَلی اَبِی الحَسن عَلی اِبن موسی الرضا عَلیهِ آلافِ التَحیَهِ وَ الثناء وَ صَلِّ عَلی مُحَمَدِ ابن عَلیٍ وَ عَلی اِبن مُحَمَدٍ وَ الحَسَنِ ابن عَلی . اَللّهُمَ صَلِّ عَلی نورِکَ وَ سِراجِک وَ وَلی وَلیِک وَ وَصی وَصیِک وَ حُجَتِکَ عَلی خَلقِک اَلحُجَهِ القآئِمِ المُنتَظر المَهدی روحی وَ ارواحُ العالَمینَ لِترابِ مَقدَمِه الفِداء ،

  عِبادَ الله اوصیکُم وَ اوصی نَفسی بتَقوَا الله

وقتی متون و روایات اسلمی را بررسی کنیم می بینیم برای اینکه فرد آینده را بتواند احتمالی تخمین بزند متذکر می شود که با بررسی آرزوها و امیال خود می داند آیا جهنمی است و یا از متقین بهشتی.

به طور کلی این اصل را نباید فراموش کنیم که در هنگام انجام امور رضایت الهی مدنظر است و یا رضایت غیر خدا یعنی کارها را به چه نیتی انجام می دهد چرا نبی مکرم اسلام فرمودند:

انما الاعمال بالنیات

ارزش و اهمیت اعمال به نیت الهی آن است همانطور که در سفر پر خیر و برکت مقام عظمای ولایت به استان خراسان شمالی در بیانات و ارشادات حکیمانه و ارزشمند معظم له که همیشه برای نظام اسلامی راهگشا بوده و قوت قلبی برای مومنین؛مسئولین و اقشار مختلف مردم است.

فرمایشات پدرانه ایشان در زمینه مسایل اقتصادی که فرمودند: این تحریم ها از اول پیرزوی انقلاب اسلامی بوده است نشانه قدرت و عظمت ایران اسلامی است و الا اگر کشوری قدرت و عظمت و روحیه استکبار ستیزی نداشته باشد و در دنیای امروزه تاثیر گذار نباشد دیگر این تحریمها معنایی ندارد.

قطع شبکه ماهواره ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نماینگر عجز و ناتوانی دشمنان نظام و سربازان اردوگاه شیطان است این عمل خلاف شعار حقوق بشر و آزادی بیانی است که به همین بهانه به مقدسات اسلام توهین نموده اما خود ناقض آزادی بیان هستند.

یُرِیدُونَ أَن یُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ

امروزه بیشترین سهم در پیشرفت را جوانان جامعه اسلامی بر عهده دارند و تاکیدات رهبری فرزانه انقلاب بر افزایش جمعیت از همین قاعده می باشد.حقا جوانان امروز این مرز و بوم اگر جلوتر از جوانان سرافراز دوران انقلاب و جنگ تحمیلی نباشند عقب تر هم نیستند

همان طوری که قرآن کریم دستور صریح به آماده بودن جهت مقابله با دشمن را در زمان و هر حالتی می دهد باید هوشیار باشیم که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هر روز با طرح حیله ای جدید در سدد به چالش کشاندن مردم در مورد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.همه باید هوشیار و بصیر باشیم که آب در آسیاب دشمن نریزیم. یکی از این مسایل مسئله تحریم و گرانی های اخیر و مسئله انتخابات آینده ریاست جمهوری است که می خواهند مردم از حضور در پای صندوقهای رای خودداری نمایند که این آرزو را گور خواهند برد.

خداوند انشاالله شر دشمنان اسلام را به خودشان برگرداند

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد    الله الصمد     لم یلد و لم یلد   ولم یکن له کفوا احد

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته