مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مشروح خطبه های نماز جمعه 19/8/91

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

      الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّى و اسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الى یوم الدّین و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ على بقیّةللَّه فى الأرضین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم.

24 ذی الحجه روز مباهله و روز نزول آیه مباهله که سند حقانیت پیامبر اسلام و عظمت خاندان مطهرش است که در سوره مبارکه آل عمران چنین میفرماید: فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ

یکی از نشانه پیامبران الهی برای اینکه معلوم شود واقعا مامور الهی هستند داشتن معجزه است و همانطور که می دانیم معجزه از کارهای خارق العاده است که کسی از بشر توان انجام آن را ندارد و داشتن معجزه یکی از امور معقول است چرا که اگر کسی ادعا ثروتمند بودن را داشته باشد باید بتواند سرمایه و اموال مشروع خود را به نردم نشان دهد.

پیامر عظیم الشان اسلام در طول مدت نبوت خویش معجزات و مطالب علمی فراوانی برای ثابت کردن ادعای نبوت و رسالت خویش آورد اما افراد کافر و لجوج و کینه توز از قبول کردن آنها امتناع ورزیدند.

یکی از این امور مباهله با میسحیان نجران بود- در سال 10 هجری یعنی آخرین سال عمر مبارک حضرت محمد(ص) که اسلام به اوج خود رسیده بود پیامبر اسلام عده ای از کارشناسان دینی و علماء و قرآن شناسان را برای تبلغ اسلام به طوایف اطراف فرستادندو نامه های زیادی برای دعوت به اسلام نوشتند و ارسال نمودند که یکی از این طوایف مسیحیان نجران در یمن بودند . بعد این عده ای از این نجرانیان را تحقیق وارد مدینه شدند.

در مباحث علمی که با وجود مقدس رسول الله داشتند شکست خوردند ولی بخاطر لج بازی از پذیرش حق و حقیقت شانه خالی کردند و این را باید بدانیم دستور اسلام این است که لجاجت و جدال و لج بازی ممنوع است و اگر در مباحث هر وقتی لجاجت و جدال پیش آمد ادامه دادن بحث ارزشی ندارد.

در این بین دستور مباهله بین رسول الله و خاندان مطهرش و مسیحیان نجران بواسطه وحی الهی صادر گردید.

ایشان به پیامبر اسلام عرض کردند که باید مشورت کنیم که یکی از مسیحیان گفت اگر محمد به همراه تار و تنبک و ... آمد نترسید و ثابت قدم باشید و مباهله کنید چون دروغ میگوید اما بعد از پذیرفتن آن دیدند که رسول گرامی اسلام همراه 4 نفر به مکان تعیین شده آمدند در این زمان برزگ میسحیان نجرانی حاضر در مدینه گفت این چهره های که من میبینم اگر نفرین کنند دنیا و ما فیها زیر و رو خواهد شد. و در این موقع اقرار به حقانیت اسلام و پبامبر اسلام نمودند.

از این مباهله نکاتی استفاده میشود که عبارتند از:

1.  اگر شخصی و گروهی و کشوری هدف الهی داشته باشد حاضر است برای رسیدن به آن خود و خانواده خویش را فدای هدف الهی خویش نماید.

2.    فرزندان دختری و پسری فرقی ندارند چرا که حسنین فرزندان دختری رسول الله بودند.

3.  زن و مرد باید در تمامی مسائل زندگی و اجتماعی کنارهم و کمککار یکدیگر باشند و همانطور که همگی میدانیم پیام رسان کربلا حضرت عقلیه بنی هاشم زینب کبری زن بودند اما کاری علوی و فاطمی انجام دادند.

4.  ما باید فرزندان و بچه ها را در مراسمات وارد نموده تا از کودکی با یادگیری درست آموره های دینی همواره برای دفاع از اسلام آماده باشند.

5.  اهل بیت نبی مکرم اسلام مستجاب الدعوة هستند برای برای رسیدن به خواسته های مشروع خود ایشان را واسطه قرار دهیم

6.  نکته آخر اینکه اگر مومنین در انجام امور خویش محکم و ثابت قدم باشند دشمن عقب نشینی خواهد کرد و در طول تاریخ این به کرات ثابت شده است.

برالها ما را در راه رسول گرامی اسلام و خاندان مطهرش ثابت قدم بگردان

                             بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر     فصل لربک و انحر     ان شانئک هو الابتر

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فى الأرضین و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم

طبق فرموده قرآن تنها راه نجات رعایت تقوی الهی است که همگی مامور به آن هستیم

چندی است که طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شده است که افکار عمومی را معطوف خود کرده است و بر طبق فرمایشات مقام عظمای ولایت بر حفظ وحدت بین مسئولین و مردم و همدلی بیشتر ایشان با هم بررسی چند نکته لازم است:

1.  اگر قرار است سوالی انجام شود این کار باید در فضای دوستانه و آرام و بدون مناقشه باشد چرا که برهم چنگ زدن باعث خوشحالی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

2.  مجلس به وظیف قانونی خود عمل کنند و در این موضوع سوال از ریئس جمهور هزینه کردن مقام معظم رهبری ممنوع است.

3.    این سوال چقدر مشکلات مردم را حل میکند؟آیا باعث مهار تورم و گرانی است؟

4.  دولت چرا ترس و هراس از این سوال دارد مردم حق دارند بدانند علت واقعی این مشکلات چیست این سنت اسلامی است که مسئولین باید پاسخگو باشند

25 ذی الحجه روز نزول سوره هل اتی در شان و عظمت اهل بیت و روز خانواده است. از نظر اسلام خانواده یک رکن برزگ و اساسی است که آینه جامعه بستگی به تربیت درست و فرهنگ اسلامی آن دارد. باید بدانیم کانون خانواده همیشه گرم و پر از آرامش باشد و تنها محبت در خانواده حکم فرما باشد.

برای جلوگیری از فروپاشی خانواده چه باید کرد؟

1.  دوری از فرهنگ شیطانی غرب که نگاه درستی به جایگاه خانواده و زن و فرزندان ندارد اما در فرهنگ ناب و اصیل اسلامی خانواده و زن و شوهر و فرزندان هر کدام جایگاه خاص و قابل احترامی دارند.

2.  دنبال الگو اسلامی باید باشیم و از الگوی غربی دوری کنیم که اسلام عزیز برای هر کدام از افراد خانواده الگوی خاص معرفی میکند.

3.  عدم اختلاط زن و مرد که باید حدود بین آنها در مراسمات و مهمانی ها و... حفظ شود که متاسفانه امروزه در دانشگاههای ما این امر بسیار مهم رعایت نمیشود.

همانطور که میدانیم در دین مبین اسلام سفارشات فراوانی در مورد مطالعه و تعلیم علم وجود دارد همان قدر که به غذای جسم اهمیت می دهیم باید به غذای روح که همان مطالعه کتاب و کتابخوانی است اهمیت دهیم.

باتوجه به اینکه در آستانه ماه محرم الحرام هستیم ماه پیروزی خون بر شمشیر و ماه حیات دوباره اسلام، ماه زنده ماندن اسلام و تشیع باید بازنده نگه داشتن یاد و خاطره و اهداف قیام حضرت اباعبدالله الحسین خود را از پیروان واقعی آن حضرت نشان دهیم چرا که همین قیام سیدالشهدا باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد که شعار آن امام همام شعار ما شد که هیهات من الذلة. 

بسم الله الرحمن الرحیم 

قل هو الله احد    الله الصمد     لم یلد و لم یولد     و لم یکن له کفوا احد