مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مشروح خطبه های نماز جمعه 10/9/91

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

      الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّى و اسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الى یوم الدّین و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ على بقیّةللَّه فى الأرضین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم.

یکی از مفاهیم مهم و اختصاصات مذهب حقه تشیع که از کودکی با آن برزگ شده ایم مفهوم انتظار است که روایات متعددی در این خصوص وارد شده است که افضل الاعمال و افضل العبادات و ... معرفی شده است.

چرا این واژه انتخاب شده است؟ چرا بالاترین عبادات و اعمال نامیده شده است؟ و چه ارتباطی بین ما و بحث فرج حضرت بقیة الله اعظم وجود دارد؟ و چه ارتباطی بین اعتقادات ما و امام زمان(عج) وجود دارد؟

اجمالا بین طور میتوان بیان کرد که خداوند متعال حضرت محمدبن عبدالله(ص) را به عنوان آخرین پیامبر و فرستاده معرفی کرده است  حال این سوال به حق است که پرسیده شود آیا با این که پیامبری دیگر نخواهد آمد، آیا جامعه نیاز به رهبر و حاکم الهی ندارد؟ آیا میتوان تمام زحمات پیامبر را بعد از رحلت ایشان بی حاصل بماند؟

به همین خاطر بعد از رحلت پیامبر اسلام به دستور الهی جانشینانی معرفی شدند که همزمان آیه شریفه الیوم اکملت لکم دینکم و اتمم علیکم نعمتی .... نازل گردید که این همان عید سعید غدیر است که امیرالمومنین علی بن ابیطالب به عنوان ولی و وصی و جانشین پیامبر اعلام گردید.

در روایات متعددی همچون حدیث جابر که علی بن ابیطالب و فرزندان مطهر ایشان با بیان نام پیامبر اسلام اولی الامر را معرفی نمودند.

با مطالعه تاریخ معلوم می شود ائمه اطهار(ع) برای اینکه مردم به کمال برسند جه خون دلهایی خورده و چه زحمات طاقت فرسایی کشیده اند تا توانسته اند معارف اسلامی را از دست دشمنان خدا نجات دهند که امروز به برکت ائمه اطهار فرهنگ اسلام ناب محمدی در تمام جهان منتشر شده است.

اما طرف دیگر مسئله و هدف برقراری حکومت اسلامی به پذیرش عمومی مربوط میشود و تا آنجایی که به امامان معصومین علیهم السلام ربط داشته حتی با بذل جان و مال خود به انجام این مهم پرداخته اند حال این مسلمین و مومنین هسند که باید آمادگی خود را برای حفظ دین و انتشار آن اعلام دارند که بحمدالله این موضوع در این مملکت علوی و فاطمی مبین و واضح است که آحاد مردم حاضرند برای حفظ ارزشهای اسلام ناب محمدی از جان و مال گذشته اند.

باید به این نکته توجه داشته باشیم هر وقت که مردم در صحنه حاضر باشند امام وظیفه رهبری را دارد چرا که امیرالمومنین در این باره می فرمایند: لولا حضور الحاضر ... و قیام الحجة بوجود الناصر که امام فرمودند:حجت بر من تمام شد. همه مردم بیعت کردند که در طول تاریخ بی نظیر است به طوری که نزدیک بود حسنین زیر دست و پای مردم بمانند.

خلاصه اینکه 11 امام معصوم که یک تار موی ایشان به عالم می ارزد با قدر نشناسی به شهادت رساندندو گفتند می خواهیم دمکراسی برقرار کنیم و نمیخواهیم خداوند در منصوب کردن رهبر دخالتی نماید و همین روش تا زمان امامت حضرت مهدی(عج) که اگر ایشان هم در بین مردم بودند همان مصائبی که اجداد مطهرش کشیده اند خواهد داشت.

در متون اسلامی برای فرج چند تعبیر و مصداق وجود دارد

1.  فرج شخصی که همان امید داشتن به امداد های الهی جهت رفع مشکلات و گرفتاریهای جامعه که برزگترین گناه ناامیدی از درگاه الهی است.همین توسلات شخصی هرفرد به وجود مقدس پیامبر اسلام و ائمه اطهار از نمونه همین فرج شخصی است. البته تاکید فراوانی در این مورد گردیده است به نحوی که خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید ادعونی استجب لکم وشایان توجه است برای استجابت دعاها باید شرایطی رعایت و فراهم گردد.

2.  فرج اجتماعی نوع دوم از انواع آن است. عملی شدن احکام نورانی اسلام ناب محمدی که عزت اسلامی را بدنبال دارد و پرچم پرافتخار اسلام را در سراسر جهان برافراشته کرده است

همان طور که در عهد رسول الله(ص) مردم صادقانه آمدند و برای حفظ اسلام و پیروی از دستورات پیامبرخود از کشتن کفاری که رابطه خونی نزدیک مانند پدر و برادر داشتند ابای نداشتند و خداوند هم همیشه به ایشان کمک می کرد و در جنگها که حتی عده و عده آنها بسیار کمتر از کفار محارب با اسلام پیروز می شدند چرا که دورویی و تظاهردر آنان راه نداشت.

اما در زمان امیرالمومنین و سایر ائمه اطهاردیگر این همراهی و تبیعیت از طرف مردم نبود و همین دلیل عوض شدن مسیرشد.

مردم ایران اسلامی همانطور که امام راحل فرمودند: مردم زمان ما از مردمان عصر پیامبر بهتر هستند.صادقانه با امام و انقلاب شکوهمند اسلامی بیعت کرده و تا پای جان برای سربلندی اسلام ناب محمدی تلاش می کنند.

این ایثار و از خود گذشتگی فرزندان ایران اسلامی در تاریخ بی نظیر است باید تاریخ ایران اسلامی به داشتن چنین مادران و پدران و فرزندانی افتخار نماید.

باید به این نکته توجه داشته باشیم اگر همواره تقوی الهی را رعایت کنیم خداوند حامی و کمک کننده به ما خواهد بود که بحمدالله در طول این مدت سی و چند ساله انقلاب اسلامی هر روز شاهد حمایتهای الهی هستیم.

      بارالها ما را در راه رسول گرامی اسلام و خاندان مطهرش ثابت قدم بگردان

                             بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر     فصل لربک و انحر     ان شانئک هو الابتر

                                  بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فى الأرضین و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم

در خطبه اول در باب فرج شخصی و اجتماعی صحبت کردیم و باید گفت فرج نسبی و فرج عمومی و فراگیر هم وجود دارد.

فرج نسبی تا حدودی در ایران اسلامی به برکت مجاهدت امام راحل و ایستادگی مردم عزیز حاصل شده است و به واسطه این حرکت ایران اسلامی در جای جای جهان امروز در مقابل زورگویان ایستادگی می کنند برای نمونه باید به مقاومت در غزه اشاره کردکه در آن شهر کوچک با دست خالی اما با پشتوانه ایران اسلامی ودعای خیر مردم ایران اسلامی توانستند دشمن را به زانو درآورند که پس لرزه های این برزگ باعث کناره گیری وزیر جنگ رژیم منحوس صیهونیستی میشود.

در حقیقت اسرائیل در مقابل ایران اسلامی و شما ملت شجاع به زانو درآمده است با این وصف که اسرائیلیان جنگ غزه را مقدمه حمله به ایران معرفی کردند که با این شکست آبروی خود را بردند.

ملت شجاع ایران اسلامی در مکتب حضرت اباعبدالله الحسین برزگ شده اند و درس مقابله در برابر ظالمان را به درستی آموخته اند و باید از تمامی برگزار کننده گان مراسمات عزای حسینی در مساجد و تکایا و هیئات مذهبی تشکر کرد.

حوزه علمیه که توانسته در بیان اهداف قیام حضرت سیدالشهدا(ع) پیش قدم باشد و روحانیت معظم و به طوری کلی از تمامی مادحین و خادمین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اهل بیت باید تشکر کرد.

نکته بعدی روز مجلس و شهادت آیت الله مدرس است و همان گونه که امام راحل فرمودند: مجلس در راس تمام امور است.همان گونه که مرحوم شهید آیت الله مدرس به وظیفه شرعی و قانونی عمل میکردند نمایندگان و منتخبین ملت باید عمل نمایند و از جناح بازی دوری کنند.

از خصوصیات مجلس خوب این طور باید گفت:زنده و سالم بودن است ،  تصویب قوانینی که با اسلام عزیز متافات نداشته باشد،مجلس باید به روز باشد و اولویت بندی در حل مشکلات جامعه همراه با داشتن نیت پاک و الهی است.

انشاالله هر روز شاهد سربلندی روزافزون ملت ایران اسلامی باشیم

بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر     فصل لربک و انحر     ان شانئک هو الابتر

صدق الله العلی العظیم

والسلام علیکم و رحمته و برکاته