مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مشروح خطبه های نماز جمعه 17/9/91

      الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّى و اسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الى یوم الدّین و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ على بقیّةاللَّه فى الأرضین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم.

یکی از مباحث مهم در دین مبین اسلام بحث معاد و قیامت است که خداوند متعال برای این اصل از اصول دین اسامی را در قرآن حدودا هفتاد نام را بیان کرده اند. و در این موضوع عنایت ویژه ای داشته که تمام 70 اسم برای یک امر واحد است که حتی برخی از این اسامی 30 الی 40 بار در قرآن تکرار شده است.

آیات فراوانی در قرآن در مورد قیامت آمده که زیبای و حکیمانهججای مثل یوم الحسرة ، یوم التقابن ، یوم یفر المرء من اخیه و امه و ابیه و.... که تمامی این نامها در سدد بیان اتفاقات قیامت است.

خدای متعال در سوره مبارکه نساء آیه شریفه 87 چند تاکید درباره قیامت دارد

اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لاَ رَیْبَ فِیهِ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ حَدِیثًا

لا اله الا الله اثبات وحدانیت خداوند را می کند که قادر بر انجام هر کاری است از جمله برپایی محشر کبری

لیجمعنکم  الی یوم القیامة تاکید به برپایی قیامت است که تمام بنی آدم را در قیامت برای پاسخگویی به اعمال خود در پای میز عدالت جمع خواهد کرد

لا ریب فیه هیچ گونه تردید و شکی بر واقع شدن قیامت و قدرت الهی بر آن نیست

و من اصدق من الله حدیثا کلام الهی تماما صدق است

که این 4 تاکید بر قیامت نشان دهنده اهمیت و موقعیت آن در بین سایر اصول دین است.

یوم الحسرة یعنی روزی که تمام پرده ها کنار می روند یعنی روزی که ارزش حقیقی اعمال و امور معلوم گردیده  و ملامت کردن خویش بر عدم انجام امور که باید فعلیت پیدا میکرد و ملامت و سرزنش بر انجام کارهای که باید ترک میشد ولی انجام گردید.

یکی از کسانی که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به شکل های مختلف برای یاری قیام دعوت کرد عبدالله حر جعفی نام دارد و در سپاه سیدالشهدا حاضر نشد ولی زمانی که خواست به امام مسلمین کمک کند به کربلا آمد ولی با اجساد مطهر شهیدان مواجه گردید و در ملامت خود گفت ای نفس تا زنده ای حسرت بخور که چرا کمک نکردی؟؟؟؟

ذاتا انسان درباره اموری که توانایی انجام آن را ندارد حسرت نمی خورد بلکه فقط در اموری حسرت جاری است که شخص می توانسته ولی بر اثر سهل انگاری کم کاری کرده است البته شایان ذکر است برخی از بزرگان مانند نبی مکرم اسلام حسرت هدایت کردن مردم را دارند که خداوند متعال حضرت را دلداری می دهند

یکی دیگر از افردای که حسرت کمک نمودن به حضرت اباعبدالله الحسین داشت سلیمان سرد خذایی که بعد از واقعه عاشورا مردم را جمع کرد و به خونخواهی سید و سالار شهیدان قیام کرد و گروه خود را توابین نامید و این آیه شریفه را می خواند توبوا الی بارئکم این همان آیه ی است که بنی اسرائیل در غیاب حضرت موسی گوساله پرست شده بودند تلاوت می کردند.

البته می توان برای حسرت چهار رکن نام برد

1.    غصه خوردن

2.    فقدان

3.    ملامت

4.    اختیاری بودن

خداوند متعال در سوره مبارکه زمر در آیه شریفه 56 می فرماید: یا حسرتا علی ما فرطت فی جنب الله

منظور در این آیه شریفه این است هر امری که رضایت خدا در آن باشد و شخص اختیارا آن را ترک نموده است.

گفته اند شبی لشگری از بیابانی شنی و رمل عبور می کرد. فرمانده در خطاب به افراد خود گفت هر کس هر چه می تواند از خاک زیر پای خود بردارد.

در این لحظه لشگر سه گروه شدند

1.    عده ای تا جایی که می توانستند برداشتند

2.    عده ای مقداری اندک برداشتند

3.    عده ای هم اصلا چیزی برنداشتند

و هنگامی که صبح شد دیدند تمام چیزها در و جواهرات و طلا بوده است تمامی لشگر حتی کسانی که طلا برداشته بودند حسرت می خوردند که چرا بیشتر برنداشتنه اند.

قیامت هم چنین است و مومنین نورانی در صحرای حشر ایستاده اند و در طرف مقابل جهنمیان منتظر عذاب الهی در حالی حسرت خورده که ای کاش ما نیز از مومنین بودیم.

جایگاه علی امیر المومنین و فرزندان مطهرش و مومنین را میجبینند و آه از جان می کشند ولی این حسرت خوردن هیچ نفعی به حال ایشان ندارد.

بارالها ما را در راه رسول گرامی اسلام و خاندان مطهرش ثابت قدم بگردان

                            

                               بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر     فصل لربک و انحر     ان شانئک هو الابتر

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فى الأرضین و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم

همچنان که تقوی فردی نیاز و ضرورت دارد تقوی اجتماعی هم ضروریست که جامعه را به رشد و بالندگی می رساند.

جامعه متقی یعنی جامعه برتر و نمونه؛ تقوا بیش از آن که یک مسئله فقهی و اخلاقی باشد که فقط در حوزه فردی رایج باشد یک امر اجتماعی است به مواردی مثل کم فروشی و گرانی فروشی نکردن؛ آبروی خلق الله را نبردن و خدمت به مردم عین رعایت تقوی است.

بیشتر مشکلات جامعه با فرهنگ سازی حل میشود و تا زمانی که فرهنگ سالم باشد که همانند زمانی است که گنجی زیر ساختمان است و با تخریب شدن ساختمان با توجه به وجود گنج مالک ناراحتی زیادی ندارد اما اگر همین گنج و دارای هم به سرقت رفته باشد دیگر امیدی به بازسازی منزل خود ندارد.

فرهنگ سازی در جامعه همین حکم دارد. فرهنگ یعنی علم و اخلاق و عقیده پاک و غنی اسلامی و رفتار محمدی و علوی و فاطمی

سالروز تشکیل شورای انقلاب فرهنگی به دستور حضرت امام خمینی(ره) را گرامی می داریم. این فرهنگ غنی اسلامی ایرانی یک ذخیره غنی در اختیار ماست باید قدر دان آن باشیم.

در مورد تاثیر گذاران باید گفت: روشنفکران و نخبگان و فعالان سیاسی و علما و در راس همه حکومت اسلامی و مسئولین بیشترین تاثیر را در پذیرش فرهنگ صحیح اسلامی از طرف مردم دارند و فرهنگ اسلامی و ایرانی همین نماز عبادی سیاسی جمعه و نماز جماعت و شرکت در مجالس مذهبی و مراسمات راهپیمایی در ایام الله سال و سرکشی کردن از خانواده معظم شهدا و .... است.

در اینجا بجاست از پیروزی دیگر فرزندان غیور بزرگ شده در مکتب اباعبدالله الحسین(ع) در فرود آرودن پهباد جاسوسی آمریکا یاد کنیم.

این کار زیبا که نشان دهنده قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است به دست نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفته است که تشکر ویژه از این فرزندان هوشیار و عالم ایران اسلامی داریم.

در دنیا امروز شایعه کرده بودند که هیچ کشوری توانایی شناسایی و انهدام این پهباد آمریکایی را ندارد اما وقتی شاهد فرود سالم و صحیح آن توسط سربازان حضرت امام زمان(عج) شدند فهمیدند که امام راحل انقلاب اسلامی درست و بجا فرموده است که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

اگر آمریکا این طور که ما تحریم شده ایم تحریم شود آیا تاب و توان این تحریم ها را دارد یا خیلی زود کمرش خواهد شکست؟

اعتراف وزیر خارجه آمریکا بر عدم توانایی کتنرل عقاید نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمام جهان نشان خواری و زبونی افکاری آمریکایی هاست و این به برکت خون شهدا و غیرت زنان و مردان ایران اسلامی در مقابل تحریم ها است.

خداوندا شر دشمنان اسلام را به خودشان برگردان

بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر     فصل لربک و انحر     ان شانئک هو الابتر