مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مشروح خطبه های نماز جمعه 29/10/91

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّى و اسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الى یوم الدّین و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ على بقیّةللَّه فى الأرضین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم

بحث امروز در باب حرمت و احترام زمین و انسان است و به این نکته باید توجه داشته باشیم ارزش و حرمت انسان کاری با دین و آیین او ندارد یعنی در باب احترام به انسانها داشتن دین ملاک نیست.

آیات قرآن کریم معجزه جادوان نبی مکرم اسلام(ص) بر مبنایی عقلانیت است و در تایید این کلام باید به این جمله معروف اشاره کرد که " کلما حکم به العقل حکم به الشرع" دستورات دینی هم بر این مبنا هستند برای مثال باید گفت عسل را هرکسی در هر جایی جهان استفاده کند خواهد گفت که شیرین و مقوی است به عبارت دیگر یکی از ویژگی های زیبای کلام الله مجید این است برای کسی که اعناد و لجبازی ندارد و منصف است باهیچیک از اصول حسن و قبح عقلی منافات ندارد.

خداوند متعال در سوره مبارکه المائده آیه شریفه 32 میفرماید:

"مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا وَلَقَدْ جَاءتْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَیِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِکَ فِی الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ" شان نزول آیه

قتل و آدم کشی در این آیه شریفه بیان شده است لازم نیست که مقتول فردی مومن و نماز شب خوان باشدبلکه هر انسانی از هر ملیت و فرهنگ و مکتبی باشد مصداق این کلام الهی است.

همانطور که در آیه شریفه بیان گردید بعد از اشاره به ارزش و احترام انسان، احترام و ارزش زمین را عنوان میکند و قبلا هم این نکته تذکر داده شد آدم کشی فقط به سربریدن و خونریزی کردن نیست بلکه باورهای دینی و صحیح کسی را تخریب کردن و به انحراف کشیدن نیز قتل شمرده میشود.

درادامه باید گفت اسلام ناب محمدی برای مسلمین دستوراتی را معین نموده است که عمل به آنها به مصلحت خود مسلمین است خداوند متعال در سوره مبارکه انفال آیه شریفه 72 از ارتباط با کفار را نهی میکند 

"وَ الَّذینَ کَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ إِلاَّ تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَ فَسادٌ کَبیرٌ"

چرا که ارتباط با کفار باعث ایجاد فتنه می گردد یعنی دستور اسلام به عدم ارتباط با کسانی را صادر می کند که رفت و آمد با کسی که حرمت و احترام زمین را نگه نمیدارد یعنی فرد را به انحراف میکشاند اما متاسفانه برخی از ما فکر میکنیم اگر دستورات اسلام عمل نکنیم به دی و اسلام ضربه وارد میکنیم اما این تفکر برگرفته از عقاید پوشالین است همانطوری که دانش آموزی که به نصحیت معلم و والدین خود گوش نمیدهد و درس و تکالیف خود را انجام نمیدهد عاقبت خود را سرزنش میکند.

وقتی خدواند متعال ارتباط با کفار را ممنوع میکند به خاطر این است که این آمد و شد باعث گناه و انحرافی میشود که عاقبت دود آن به چشم مسلمین خواهد رفت و بر اساس دستورات اسلامی باید ارتباط باکسانی داشته باشیم که باعث پیشرفت در مسیر الهی برای مسلمین است.

یکی از بزرگترین گناهان کفار این است که حرمت زمین را نگه نداشته اند و بر روی آن به فساد پرداخته اند.از جمله کسانی که حرمت و احترام زمین رانگه داشته اند یهودیت و نصاری هستند که بخاطر لجبازی و عداوتی که با اسلام داشتند بر روی زمین هرگونه گناهی راانجام دادند. البته شایان توجه است این مسیحیت و یهودیت انحراف یافته از دین الهی با اسلام عداوت دارد گر نه نام مقدس پیامبر اسلام(ص) در کتب آسمانی و تحریف نشده تورا وانجیل آمده است و به پیروان خود دستور تبعیت از پیامبر اسلام(ص) را میدهد.

اما متاسفانه بر اثر تبلیغات دشمنان دین اسلام و ساده لوحی برخی از مسلمین این کلام از ایشان شنیده میشود که مسیحیت از اسلام بهتر است چرا که مسیحیان دروغ نمیگویند اما مسلمین بر این گناه اصرار دارند.

در جواب به این استدلال کاملا بی اساس و اشتباه اولا باید گفت

"اسلام به ذات خود ندارد عیبی          هر عیب که هست در مسلمانی ماست"

و ثانیا چرا دورغ نمیگویند؟ مگر قائل به فرزند خدا بودن حضرت عیسی بن مریم نیستند آیا این دروغی بزرگ نیست؟حتی قادر به اثبات حلال زادگی پیامبر اوالعزم الهی حضرت عیسی(ع) نبودند و این از برکات اسلام ناب محمدی است که اثبات حلال زادگی این پیامبر عظیم الشان را میکند یعنی مسیحیت مدیون قرآن و اسلام است.

این آقایان به اصطلاح پیرو دین مسیحیت که مدعی آزادی و صلح و دمکراسی و حقوق بشر هستند چرا مسلمین را قتل عام میکنند؟ آیا هنوز تاریخ خاطرات جنگ های صلیبی و قتل عام مردم بی دفاع را فراموش کرده است؟ میخواهند اسلام را در منظر عمومی دینی خشونت طلب معرفی نمایند مگر ایشان نبودند که به ساحت مقدس پیامبر اسلام توهین و جسارت نموده و بسیار حساب شده از توهین کننده آن دفاع و حمایت کردند. آیا این اعمال زشت چیزی به غیر از افساد بر روی زمین است؟

خداوند متعال در سوره مبارکه المائده آیه شریفه 64 یهود و نصاری را این گونه معرفی میکند که تلاش در راستای فساد در روی زمین دارند

"وَقَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنفِقُ کَیْفَ یَشَاءُ وَلَیَزِیدَنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ طُغْیَانًا وَکُفْرًا وَأَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ کُلَّمَا أَوْقَدُواْ نَارًا لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَسَادًا وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ"

باید به این نکته توجه داشت که فساد چیست؟آیا فساد منحصر در اموری خاص میشود و یا منحرف کردن اندیشه و عقاید از مسیر الهی هم فساد محسوب میشود؟ و در این راستا آیا اقدام ّبه آتش زدن قرآن مجید نیست و حال سوال اینجاست حکم کسی که در زمین به فساد مبادرت دارد چیست؟ شخصی که با هیچ گونه پند و نصیحت و اندرز و امربه معروف و نهی از منکر اصلاح پذیر نیست آیا به غیراین است که عضو چرکین و بیمار بدن که به هیچ وجه قابل درمان نیست برای سلامت سایر اعضای بدن فرد باید از بدن فرد بیمار جدا و قطع گردد.

این اصل در جامعه نیز جاری و باید اجرا شود به عبارت دیگر هر کسی که اعناد دارد و با امر بمعروف و نهی از منکر هم اصلاح پذیر نیست ومشغول به افساد در روی زمین است باید اعدام گردد تا جامعه از حرکت در میسر الهی خود باز نماند.

این حکم کسی است که مفسد فی الارض شناخته شده است یعنی کسی که عقاید و افکار زشت و نادرست خویش را اشاعه میدهد اماکسی که چنین عملی را انجام نمیدهد چه کسی ممکن بداند که عقاید نادرست و نا صواب دارد.

این تبلیغ ناصحیح در مورد اسلام است که دین خشونت طلب است اگر تاریخ رامطاله نماییم خواهیم دید کسانی را از افساد بر روی زمین دست برداشته اند اسلام چه معامله ای با ایشان کرده است. در فتح مکه رسول گرامی اسلام(ص) به ابوسفیان که بسیار زشت و گستاخانه با پیامبر اسلام برخورد داشت و تمام کسانی که به منزل ابوسفیان پناهنده شده بودن امان دادند

امروزه شبکه های ماهواره ای بسیار حساب شده در راستای اسلام ستیزی مشغول به تبلیغ و جذب مخاطب هستند و برای به چالش کشیدن حکم الهی اعدام مفسد فی الارض به این آیه شریفه استدلال میکنند " لا اکراه فی الدین"

در اینمورد پاسخهای فراوانی داده شده است که یکی از پاسخها اینکه اکراه در این آیه شریفه به معنای زشتی و تاریکی و گمراهی است پس معنای آیه شریفه این است که هیچ تاریکی و گمراهی در دین وجود ندارد یعنی دین بر مبنایی شفافیت و نور و زیبایی است.

تمام تلاش دشمن برای بی دین شدن ماست میخواهند ما از عقاید پاک اسلامی خود دست برداریم اما ما باید بسیار هوشیار باشیم و به فکر آخرت خود باشیم.

بار الها شر دشمنان اسلام را به خودشان برگردان

بارالها در امر فرج امام زمان تعجیل بفرما

بسم الله الرحمن الرحیم     قل هو الله احد      الله الصمد      لم یلد و لم یولد     

ولم یکن له کفوا احد

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فى الأرضین و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

با تسلیت هشتم ربیع الاول سالروز شهادت یازدهمین امام شیعیان امام حسن عسگری(ع) به محضر مقدس فرزند برومند ایشان حضرت بقیة الله اعظم(عج) ونایب برحقش مقام عظمای ولایت و تمامی شما پیروان واقعی ائمه اطهار(ع) باید گفت زندگی و شخصیت امام عسگری(ع) مثل معصومین دیگر به دلیل بی توجهی برخی از پیروان هنوز هم در غربت بسر میبرد و این موضوع را در مورد امام زمان هم باید گفت.

با توجه به خفقان جامعه در عصر امام حسن عسگری(ع) و ظلم حاکمان وقت امام بیشتر عمر شریف خود را در زندان بسر بردند اما از تلاش برای انجام وظایف خود کوتاهی نکردند و در این راستا شبکه ارتباطی با شیعیان داشتند و دستورات را به آنها میدادند و اقدام به تشکیل حوزه های علمیه و شاگرد پروی نمودند.

مدت عمر شریف امام عسگری(ع) 28 سال بود و در طول 6سال امامت خویش 3سال زندانی بودند.

نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت حضرت خاتم الاوصیاء امام زمان (عج) که تا امروز ادامه داشته ودارد. یکی از شرایط بیعت با امام زمان (عج) داشتن معرفت به ایشان و محبت و ولایت پذیری است چرا که در روایات اسلامی وارد شده است که "من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة" یعنی به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.

12 تا 17 ربیع الاول به ابتکار حضرت امام راحل هفته وحدت اسلامی در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی جهان است. در تاریخ اسلام تفرقه ونفاق لطمات بسیار سنگینی را بر پیکره اسلام وارد نموده است که بیشترین سود را دشمنان اسلام از این موضوع تفرقه برده و می برند.

یکی از آثار این وحدت همین انقلاب شکوهمند اسلامی است که آحاد ملت ایرااسلامی از مسلمان و غیر مسلمان برای سربلندی آن زحمت کشیده و هنوز هم پایبند به آن هستند چراکه رمزپیروزی را "واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا" میدانند.

مفهوم وحدت یعنی  ما با برادران اهل سنت با داشتن خدای واحد و قبله واحد و پیامبر واحد چرا کار ی انجام دهیم که دشمنان الهی شاد شوند.این جنایات در سوریه و پاکستان این مسلمان کشی ها همه به خاطر تفرقه بین مسلمین است.

اما در مورد حضور ریئس جمهور در مجلس و صحبت با نمایندگان مردم و ارائه گزارش درباره هدفمندی یارانه ها باید گفت این هدفمندی بسیار طرح خوب وبا ارزشی است که تمام اندیشمندان از آن حمایت می کنند اما برای این جراحی بزرگ اقتصادی باید حساب شده تر و کارشناسی شده تر عمل نماییم.

وحدت رویه خوبی بین مسئولین وجود دارد و تنها اختلافی هم که مطرح است بر سر چگونگی اجرای قوانین هدفمندی یارانه است و اینکار باید با تایید مجلس و تایید مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان صورت پذیرد. البته این به معنای کار شکنی در کار دولت نیست.

بار الها شر دشمنان اسلام را به خودشان برگردان

بارالها در امر فرج امام زمان تعجیل بفرما

ما از سربازان واقعی امام زمان قراربده

بسم الله الرحمن الرحیم     قل هو الله احد      الله الصمد      لم یلد و لم یولد

ولم یکن له کفوا احد

صدق الله العلی العظیم