مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مشروح خطبه های نماز جمعه 6/2/92

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّى و اسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الى یوم الدّین و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ على بقیّةللَّه فى الأرضین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم.

گمشده انسان و جامعه امروز و در کل بشریت را می توان سه موضوع دانست:

 1.امنیت و آرامش:

مومن در دنیا آسایش ندارد بلکه دارای آرامش و امنیت خاطر است. شما وقتی به تاریخ نگاه می کنید می بینید انبیاء الهی هم در دنیا آسایش کاملی نداشتند و از بین انبیاءالهی بیشترین صدمه و سختی را پیامبر اکرم(ص) متحمل شد و  همچنین ائمه اطهار(ع) مانند امام علی(ع) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و حضرت زهراسلام (س) هم سختیهای فراوانی داشته اند و از همه زیباتر در برخورد با این سختیها و امتحانات الهی است همانند حضرت زینب کبری (س) است که وقتی از ایشان سوال شد شما در حادثه کربلا چه دیدید فرمودند:

ما رایت الاجمیلا

ما در دوران جنگ هم این آرامش خاطر را در برابر آن همه هجمه نیروهای دشمن بوسیله  تانک و موشک و بمباران و سختیهای جنگ به وفور احساس میکردیم وقتی که از رزمندگان در آن دوران سوال می شد حال وهوای جبهه چگونه است می گفتند: الحمدالله بسیار عالی است

 سئوال کلید واژه این آرامش ازکجاست واین رسیدن به آرامش چگونه محقق می شود؟می توان گفت یقینابندگی خدا در گرو وصل به اصل است که همان عشق الهی است.

2.موفقیت وسعادت:

 خداوند متعال درسوره اعراف آیه 96 می فرماید.

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ

هر کاری انسان انجام می دهد باید برای خدا باشد .مانند برخوردی جوانمردانه حضرت امیر المومنین علی (ع) با عمربن عبدود در جنگ و غزوه خندق انجام دادند.

3.هویت و شخصیت:

 مردم به دنبال این هستند که خود را چگونه معرفی کنند که قیمت آنها بالا برود؟

1.  برخی ها می خواهند با اتصال به زمان و مکان مانند: تخت جمشید واماکن تاریخی دنبال هویت می گردند

2.  خیلی ها به اشخاص متصل می شوند تا هویتی پیداکنند و یا به امضا و لباس ، کفش ،کت و شلوار ، گوشی موبایل وماشین متوسل میشوند برخی به دنبال هویت آدامس جویده شده ورزشکاران  را به قیمت گرانی میخرند.

مانند وکیلی که در حمام از دلاک پرسید من چقدر می ارزم گفت مثلا:400تومان

وکیل ناراحت شد وگفت فقط قیمت لنگ من 400تومان است دلاک گفت من هم قیمت لنگت راگفتم نه خودت را؛ خودت هیچ نمی ارزی وکیل بودن شخصیت نمیآورد

برای ایجاد هویت باید وصل به خدا شد  مثل:ولی خدا،کتاب خدا ،بنده خدا ،حکومت و مسجد الهی

ای انسان آنقدر ارزش داری که نباید خودت را کوچک و حقیر کنی نباید پیش هر کسی دست درازکنی و گدایی کنی چرا که آبروی انسان از کعبه بالا تر است .

امام علی(ع) فرمودند : ثمن انفسکم الجنة . قیمت جانهای شما بهشت است قدر خویش را بدانیم و خود را به کم نفروشیم

نتیجه اینکه: هویت یک راه بیشتر ندارد و آن اتصال انسان به خدای یگانه است .

وسه چیزملاک شخصیت است است:

1.    اول :معرفت به خداوند متعال

همانند :جون غلام امام حسین (ع) است که جناب ابوذر آن را به امام حسین (ع) بخشید. امام حسین (ع) روز عاشورا به جون فرمودند: برو آزادی جون گفت باشد میروم. اما کجا بروم؟ آقای من بی شما  می میرم آقا جان نکند چون بدبو و سیاه پوستم مرا از خود میرانید در این هنگام امام حسین (ع) شیفته معرفت غلام خویش گردید او را بغل گرفت و ایشان دعا کرد که در بعد از شهادت آنچنان نورانی و خوشبو بود که بنی اسد در تشیع جنازه شهدای کربلا نزدیک بود اشتباه کنند که این بدن همان بدن سید الشهداء (ع) است که امام سجاد (ع) فرمودند این بدن جون غلام امام حسین (ع) است.

2.    تقوا :

قیمتی ترین مدالهای دنیا تقواست چرا که مقام و ریاست و یا خوشگلی و یا پولدار بودن نمی تواند برای انسان افتخار باشد و خداوند در قرآن گرامیترین افراد را نزد خویش با تقواترین مردم میداند و همچنین مجالس ختم و یا عروسی وقتی ارزش بالایی پیدا می کند که در چهار چوب دین باشد

3.    روحیه جهاد و شهادت طلبی

روز قیامت قیمت هر شهیدی به اندازه زخمهای اوست

خداوندا ما را عامل به فرامین اسلام قرار بده

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد    الله الصمد    لم یلد و لم یولد    و لم یکن له کفوا احد

. بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فى الأرضین و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین

نکته اول 11 اردیبهشت ماه سالروز

ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) را به تمام مومنین و ارادتمندان آن حضرت و علی الخصوص به فرزند برومند ایشان حضرت بقیة الله اعظم (عج) تبریک عرض میگوییم. این بانوی فرزانه الگوی مناسب برای زنان جامعه اسلامیاست که زنان و مادران باید با تمسک به سیره زندگانی حضرت زهرا (س)در بحث مدیریت خانواده به خصوص تربیت فرزندان صالح تلاش کنند.

و همچنین روز جهانی کار و کارگر است . کارگران از ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه هستند چرا که چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانایی کارگران در حرکت و چرخش است.

اگر کشور بخواهد رو به رشد حرکت باشد با دست توانای کارگران این امر محقق می شود در روایات اسلامی هم به کارگر ارزش ویژه ای شده از آن جمله این که قطره عرقی که از بدن کارگر می آید مثل قطره خونی که از بدن شهید می آید است .

نکته دوم از اول الی یازدهم اردیبهشت ماه هفته فنی وحرفه ای است که باید جوان وخانواده ها را به استفاده و فراگیری مهارت آموزشگاههای فنی و حرفه ای مانند گلیم بافی وقالی بافی و...درسال حماسه اقتصادی و سیاسی به جهاد اقتصادی مبادرت داشته باشند.

نکته سوم 12 اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد شهید آیت الله مطهری و روز معلم است معلم مانند چراغی است که دل انسان را روشنی می بخشد و او را از جهالت و نادانی به دانایی و معرفت رهنمون می کند امروز اگر می بینیم فرهنگ اسلامی بر جامعه حاکم است یقینأ این فرهنگ سازی به خاطرتلاش های معلمان عزیز است. اگر ملتی قدر علم –آموزش-و معلم و اهمیت فرهنگ را نداند این ملت به هر جا هم برسد آسیب پذیر است و به راحتی سرنگون می شود.

بار الها در امر فرج امام زمان یعجیل بفرما

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد    الله الصمد    لم یلد و لم یولد    و لم یکن له کفوا احد

صدق الله العلی العظیم