مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مشروح خطبه های نماز جمعه 27/2/92

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّى و اسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الى یوم الدّین و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ على بقیّةللَّه فى الأرضین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم.

خداوند متعال در سوره مبارکه یس در آیه شریفه 78و79 می فرماید:

وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِیَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ یُحْیِی الْعِظَامَ وَهِیَ رَمِیمٌ قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ

یکی از مطالب مهم اعتقادی که همه مسلمین باید به آن توجه و اعتقاد و ایمان داشته باشند موضوع معاد و قیامت است. در قیامت چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.؟

بحث از قیامت یک بحث تاریخی و اخلاقی و موعظهای و روایی صرف نیست بلکه از اصول اعتقادان مسلمین است باید به این امر فکر کنیم با این اعمال و ذفتاری که داریم که چه بر سر ما خواهد آمد؟

گوشه ای از وقایع آخر الزمان را عرض خواهیم کرد

وقتی آخر عمر دنیا میشود به حضرت قابض الارواح عزرائیل خطاب میشود که تمام بنی آدم را قبض روح کن. تمام انسانها از تاجر و میلیونر و فقیر و روستایی و شهری در این مرحله از دنیا خواهند رفت.یعنی همگی محکوم به مرگ هستند و مزه مرگ را  خواهند چشید.

دوباره خطاب میشود عزرائیل چه کسی باقی مانده است؟ عرضه می داردخدایا با خودت که همیشه زنده هستی و جبرائیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل پنجنفر خواهیم شد.

خطاب میشود آنها را نیز قبض روح کن و بعد از قبض روح ایشان دوباره سوال میشود حال چه کسی باقی ماده است؟ عزرائیل در جواب عرضه میدارد: خدایا خودم مانده ام و در این هنگام خطاب میرسد حالا خودم تورا قبض روح خواهم کرد.

در روایات وارد شده است وقتی جانش به سینه میرسد عضه میدارد خدایا اگر میدانستم ساعت جان دادن این قدر سخت است مراعات بندگان را میکردم.

طبق روایات وارده نبی مکرم اسلام با آن همه کرامت و فضایل از ساعت مرگ و سکرات موت ناله میکردند و میفرمودند: اللهم هون علی سکرات الموت یعنی خدایا سکرات الموت را بر من آسان گردان

بعد از مردن و تجهیز میت برای دفن کرد و بعد از تدفین میت خروار ها خاک رو بدن میت ریخته میشود که به اندازه سر سوزنی هم راه برای نفس کشیدن باقی نمیماند.

برای درک بهتر حال در داخل قبر باید به این امر توجه داشت اگر مقداری گوشت را در اتاقی قرار دهیم و بعد از مدتی به سراغ آن برویم خواهیم دید که بوی تعفن تمام فضای اتاق را گرفته است. حال در داخل قبری که میت در آن قرار داده شده است چه خبر است که نهایتا قد آن دومتر و پهنای آن نیم متر بیشتر نیست. به قدری که هیچ راهی برای تکان خوردن نیست و میت در همان حالت درازکش باقی میماند.

روز سوم شکم ورم کرده و پاره پاره میشود که هوای عجیبی در قبر پیدا میشود که اگر روزنه ای به بیرون داشت نمیشد از نزدیکی آن عبور کرد.

قدری فکر کنیم به کجا خواهیم رفت.

اف بر تو ای بشر که همیشه غافل هستی و در حال سرکشی از فرامین الهی کردن است. اطرافیان به فکر ما نخواند بود باید خود به فکر و توشه را فراهم کنیم.راه حرکت در میسر خاندان حضرت محمد بن عبدالله(ص) است.

خدایا ما را آشنا به وظایف شرعیه خود بگردان

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد     الله الصمد      لم یلد و لم یولد     و لم یکن له کفوا احد

                             

                                     بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فى الأرضین و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

اوصیکم عباد الله بتقوی الله

 شخصی از امام صادق علیه السلام سوال کرد یابن رسول الله از خدا هر چه خواستیم از سلامتی و ثروت و فرزند و امنیت و والدین بسیار خوب به ما داداه است آیا این عذاب استدراجی نیست؟

حضرت در پاسخ فرمودند: اگر شاکر نعمات الهی باشید و حمد وسپاس او را بجای آورید عذاب استداجی نیست.

از نشانه های تقوی شکر نمعت مادی و معنوی است. ما در این شهر دارالمومنین هرسین هم دارای نعمات مادی فراوانی هستیم و هم دارای نعمات معنوی بسیاری از جمله همین نام دارالمومنین است که به زحمت قدما به ما رسیده است که باید شکار این عزت و آبروی عظیم باشیم. ما رابه این میشناسند باید در عمل هم این را ثابت کنیم با برگرزای مراسمات معنوی پر شور و با شکوه از جمله دعای ندبه که باعث زنده شدن روح مهدویت در جامعه است.

ما میتوانیم در این دعای ندبه امام زمان خود را بشناسیم و بشناسانیم که این خود مقدمه ظهور است.

نکته دوم

برگزاری مراسم روح بخش اعتکاف در ایام البیض در همین مسجد مصلی حضرت آیت الله حجتی (ره) است.

اعتکاف در روایات وارده همتای طواف خانه خدا شمرده شده است یعنی همچون عمل ابرهیم خلیل الله و موسی کلیم الله و زکریاو مریم است.

نکته سوم

دهم رجب سالروز میلاد با سعادت حضرت جواد الائمه نهمین امام شیعیان است که ما وظیفه داریم ا برگزاری با شکوه مراسمات ولادت ائمه اطهار حداقل مراتب ارادات خود را نشان دهیم هر چند وظیفه اصلی حرکت بر طبق فرمایشات ایشان است.

اما در بحث انتخابات باید گفت هملنطوری که مقام معظم رهبری فرمودند: انتخابات یک روز است اما دارای تاثیر خاصی است که در بعد کوتاه مدت در 4سال ممکلت اثر خواهد گذاشت و در بلند مدت در 40 سال آینده هم اثر دارد.در این موقیعت زمانی دشمن بسیار سر سختانه مشغول تبلیغات منفی است تا مردم را از حضور در صحنه انتخابات دلسرد نماید که تاثیری در وضعیت حضر ندارد و گرانی ها مهار نمیشود.

این سوال رامیشود از ایشان پرسید در کشور شما مشکلات اقتصادی وجود ندارد تورم و بیکاری  وجود ندارد اگر این گونه است پس این همه تظاهرات علیه نظام سرمایه داری که در قلب اروپا و آمریکا هر روز شاهددآن هستیم پس چیست؟

ما مردم ایران باید بر طبق معیارهای اسلامی انتخاب کنبم یعنی فردی باتقوی باشد و هدفش هدف امام راحل و شهدا باشد ودر یک کلمه هدفش اعتلای اسلام ناب محمدی باشد و در چار چوب قانون عمل نماید و از افراد قانون گریز نباشد و به فکر رفاه مردم باشد.

باید فردی را انتخاب کنیم که علاوع بر عزت و اقتدار داخلی و بین المللی به فکر معیشت مردم هم باشد

خداوند در امر فرج امام زمان تعجیل بفرما

 ما را از سربازان واقعی امام زمام قرار بده

مقام معظم رهبری از گزند بلایا محفظ بدار

بسم الله الرحمن الرحیم    والعصر     ان الانسان لفی خسر    الا الذین آمون و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

صدق الله العلی العظیم