مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مشروح خطبه های نماز جمعه هفتم تیر ماه سال 92

خطبه اول:

" بسم الله الرحمن الرحیم "

اَلحَمدُللهِ المُتَفَرِدِ بِالکِبریاء وَ اَشهَدُ اَنَه المُتَوَحِدُ بِالتَدبیرِ الاَرضِ وَ السَماء ، وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمداً المَبعوث ، رَحمَهٌ لِلوَراء اَکمَلُ الاُمَناء وَ اَفضُلُ السُفَراء وَ خاتَمُ الاَنبیاء وَ اَشهَدُ اَنَّ امیرالمؤمنین عَلیِّ ابنِ ابی طالِب و اولادَهُ المَعصومین هُمُ المُهَجَهُ البیضاء وَ مُنقَضُی البَشَرِ مِنِ الضَّلالَهِ وَ العَمی . اللّهُمَ بَلِغ مولانا صاحِبَ الزَمان صَلواتُ اللهَ عَلیه عَن جمیعِ المُؤمنینَ وَ المُؤمِنات فی مَشارِقِ الاَرضِ وَ مغارِبِها سَهلِها وَ جَبَلِها و بَرِّها وَ بَحرِها ، حَیِّهِم وَ میِّتِهم وَ عَنا وَ عَن والَدینا مِنَ الصَلواهِ وَ التحیّاه ، زِنَهَ عرشِ الله وَ مِدادَ کَلَماتِه وَ مُنتَهی رِضاه وَ عَدَدَ ما اَحصاهُ کِتابُه وَ اَحاطَ بِه عِلمُه . اَللّهُمَ اِنا نُجَدِدُ لَهُ فی هذا الیُوم وَ فی کُلِ یومٍ عَهداً وَ عقداً وَ بیعَتاً لَهُ فی رِقابِنا . اَللّهُمَ کَما شَرَّفتَنا بِهذا التَشریف وَ فَضَلتَنا بِهذِه الفَضیلَه وَ خَصَصتَنا بِهذِهِ النِعمَه ، فَصَّلِ عَلی مولانا وَ سَیِّدِنا صاحِبِ الزَمان وَ اجَعَلنا مِن اَنصارِه وَ اعوانِه ، وَذابینَ عَنه وَ المُستَشهَدینَ بَینِ یَدَیه طاعِیینَ غَیرِ مُکرِهین ، فِی الصَّفِ الَذی نَعَتَ اَهلَهُ فی کِتابِک فَقُلتَ صَفاً کَاَنَهُم بُنیانُ مَرصوص عَلی طاعَتِکَ وَ طاعَتِ رَسولِک وَ آلِه عَلیهِمُ السَلام . اَللّهُمَ هذِه بَیعَتٌ لَهُ فی اَعناقِنِا الی یَومُ القیامَه ،

عِبادَالله اوصیکُم وَ اوصی نَفسی بتَقوَا الله

ضمن دعوت خود وهمه نماز گزاران عزیز به رعایت تقوی الهی بحث این هفته ماپیرامون ثمرات ایمان به قیامت است.مومنین عزیز؛یکی ازعواملی که در حرکت وتعالی انسان نقش دارد تشویق وتهدید است. که اگر تشویق کننده یاتهدید کننده، انسان خداوند متعال  باشد به مراتب تاثیر آن بیشتر است و آن تشویق به جاودانگی بهشت واستفاده از نعمات بهشتی و تهدید به جهنم وعذابهای دردناک وهمیشگی آن باشد.می توان عنوان کردکه اگر انسان بداند و متوجه باشد که تمام که تمام اعمال او زیر ذره بین است.ریز و درشت کارهای او دردنیا توسط ملائکه محافظ نوشته می شود ودرقیامت مورد حساب قرار می گیردیعنی علم وایمان به قیامت ومحاسبه عمل توسط خداوند متعال داشته باشد .دیگر یک انسان بی تفاوت و متجاوز یقینانمی تواند باشد ودر صدد اصلاح خود بر می آید.برای روشن شدن بحث امروزقر آن کریم نمونه هایی می آورد که به بحث آنها می پردازیم:

 

۱- نقش ایمان به معاد در مسائل اقتصادی در آیات قرآن: خداوند متعال در قر آن کریم در باره داد وستد می فرماید:وای برکم فروشان کسانی که میخواهند بخرند واز مردم بگیرند پیمانه کامل می گیرند ولی زمانی که می خواهند بفروشند کم میگذارند  الا یظن اولئک انهم مبعوثون لیوم عظیم( آیات۴و۵ سوره مطففین):باید در دادگاه عدل الهی جوابگو باشند .این یک نمونه است.و همچنین درآیات شریف قرآن .نقش معاد و ایمان به قیامت در بقیه ی مسائل اقتصادی هم مهم است.مانند:تولید.توزیع.مصرف.بازرگانی.تجارت.اسراف.ولخرجی...

۲- نقش ایمان به معاد در مسائل نظامی:گروهی از بنی اسرائیل نزد یکی از پیامبران آمدند و گفتند بنا داریم بجنگیم ولی فرمانده نداریم.پیامبر به آنان با علم به اینکه ایمان به معاد ندارندفرمود:شماهامرد جنگ و جبهه نیستید.بااین حال برای آنان              طالوت (ع)بعنوان فرمانده معرفی شد.اما طبق پیش بینی آن پیغمبر الهی به خاطر نداشتن ایمان به معاد آنان چند دسته شدند:۱-گروهی نیامدند وفقط جنگیدن آنهاشعار ی بیش نبود ۲-گروهی گفتندکه فرمانده لایق نیست یا فقیر است یاجوان است.۳-گروهی :در این راه آزمایش شدند وصبر نکردند.۴-گروهی از دشمن ترسیدند .۵-وتنها یک دسته کوچک ماندند :کم من فئة قلیله غلبت فئة کثیره باذن الله (سوره بقره آیات۲۴۹تا۲۵۱داستان طالوت وجالوت)  درست است گروه کمی بودند امابه فرموده خداوند متعال در قرآن کریم :رمز پیروزی، ایمان به معاد است قال الذین یظنون انهم ملاقوا الله (بقره ۲۴۹)  نتیجه اینکه :پیروزی به جمعیت کم وزیاد نیست بلکه وابسته به نوع جهان بینی ماانسانهاست .رزمنده ای که اینده وهدف خود را زندگی ابدی وبهشت جاودان وهمسایگی رسول خدا (ص)واولیاء ا... (علیهم السلام )میداند بارزمنده ای که کشته شدن درراه خدارا پوچی ونابودی میداندهیچگاه قابل مقایسه نیست                                                                                                           

۳- نقش ایمان به معاد در مبارزه باطاغوتیان:فرعون برای اینکه آبروی حضرت موسی (ع)رابریزد ازهمه شهرها ساحران وجادوگران را دعوت کرد تا معجزه حضرت موسی(ع) را خنثی کند این ساحران که تا آن موقع که اولااعتقادی به معاد وقیامت نداشتند وثانیا چشم به یک سکه دربار فرعون بسته بودند به فرموده خداوند متعال در قرآن کریم: ان لنا لاجرا؟ (سوره اعراف ۱۳) در واقع روح گدایی داشتند وآنچه درتوان داشتند انجام دادند اما وقتی عصای حضرت موسی(ع) توسط آنحضرت انداخته شد وهمه را ازبین برد ساحران فهمیدند سحر وجادو نیست بلکه معجزه است وبهتر می توان گفت کار صددرصد الهی است اعتقاد آنان عوض شدودر حضور فرعونی که دل به سکه های او بسته بودند به حضرت موسی(ع) ایمان آوردند وبخاطر این عوض شدن اعتقاد آنان با دیدن معجزه الهی از سوی فرعون حتی تهدید به قطع دست وپا تهدید شدندولی اثر ی نداشت :قالوا لا خیر انا الی ربنا منقلبون(سوره شعرا آیه ۵۰ )کشتن (ما)مهم نیست (چراکه)به سمت خدا می رویم .

می توان نتجه گرفت که ؛ایمان به معاد چه غوغانی میکند۱- زر وزور فرعون هیچ می شود ۲-انقلاب فرهنگی ایجاد میکند۳-روح انسانها را آنچنان بزرگ میکند که تا مرز شهادت پیش می روند وبا عشق آنراقبول می کنند

۴-نقش ایمان به معاد درتوجه به محرومان:عقیل عیالوار است از برادر گرامیش حضرت امیر المومنین علی (ع)درخواست کمک می کند که از بیت المال سهمیه بیشتری به او اختصاص دهد آنحضرت آهن داغی رابه عقیل داد تا در دستش بگیرد اما عقیل به خاطر ترس،از آن امتناع می کند حضرت به برادرش میفرماید  برادر،شمااز آهن داغ دنیا می ترسی ولی من از عذاب قیامت می ترسم آری نقش ایمان به معاد درتوجه به محرومان درامیر المومنین علی (ع)چه زیبا ترسیم می شودوهمچنین است در داستان مریضی امام حسن وامام حسین(علیهم السلام) ونذر سه روز روزه حضرت امیر المومنین علی (ع)وفاطمه زهرا(س)وآن دوبزرگوار هرسه شب افطار خودرا به فقیر ویتیم واسیر بخشیدند که این خود  دلیل فداکاری به خاطر ایمان به معاد است لذاست که در سو ره انسان میخوانیم انا نخاف من ربنا یوما عبوسا قمطریرا  (سوره انسان ایه ۱۰ )مااز خداوند متعال بخاطر روز سیاه وگرفته ودردناک میترسیم واماکسانی که بی تفاوت به محرومان هستندخودشان در روز قیامت اعتراف می کنند به اینکه ولم نک نطعم المسکین (مدثر آیه ۴۴)مابه مساکین غذا نمی دادیم (وبه آنان )کمک نمی کردیم در سوره ماعون هم علت کمک نکردن به یتیمان ومحرومان نداشتن ایمان به قیامت بیان شده است

خطبه دوم:

" بسم الله الرحمن الرحیم "

نَحمَدُهُ وَ نَستعینُهُ وَ نَستَغفِرُهُ وَ نَتوبُ اِلَیه وَ اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلا اللهُ وَحدَهُ لا شَریکَ لَه کَما شَهِدَ اللهُ لِنَفسِه وَ شَهِدَت لَهُ مَلائِکَتِه وَ اولُوالعِلمِ مِن خَلقِه لا اِلهَ الا هُوَ العَزیزُ الحَکیم وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَداً صَلَی اللهُ عَلیهِ وَ آلِه عَبدُهُ المُنتَجَب وَ رَسولُهُ المُرتَضی اَرسَلَهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَق لِیُظهِرَهُ عَلی الدین کُلِه وَ لو کَرِهَ المُشرِکون وَ اَشهَدُ اَنَّ اَمیرِالمُؤمِنین عَلیِ ابن اَبی طالِب وَ الاَئمَهَ المَعصومین هُم حُجَجُ اللهِ عَلَی الخَلقِ اَجمعین . اَللّهُمَ صَلِّ وَ سَلِم عَلی عَبدِکَ وَ حَبیبِکَ وَ رَسولِک مُحَمَدٍ سَیدِ الاولینَ وَ الآخرین وَ صَلِّ عَلی عَلیٍ امیر المُؤمِنین وَ صَلِّی عَلی فاطِمَهَ بِنتِ رَسولِک سیِدَهِ نساءِ العالَمین وَ صَلِّ عَلی سِبطَیِ الرَحمَه وَ امامی الهُدی اَلحَسَنِ وَ الحُسَین سَیِدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَهِ اَجمَعین وَ صَلِّ عَلی عَلیِ ابنِ الحُسَین وَ مُحمَدِ بن علیٍ وَ جَعفرِ بن مُحَمدٍ وَ موسی ابن جَعفَر . اَللّهُمَ صَلِّ وَ سَلِم عَلی اَبِی الحَسن عَلی اِبن موسی الرضا عَلیهِ آلافِ التَحیَهِ وَ الثناء وَ صَلِّ عَلی مُحَمَدِ ابن عَلیٍ وَ عَلی اِبن مُحَمَدٍ وَ الحَسَنِ ابن عَلی . اَللّهُمَ صَلِّ عَلی نورِکَ وَ سِراجِک وَ وَلی وَلیِک وَ وَصی وَصیِک وَ حُجَتِکَ عَلی خَلقِک اَلحُجَهِ القآئِمِ المُنتَظر المَهدی روحی وَ ارواحُ العالَمینَ لِترابِ مَقدَمِه الفِداء ،

  عِبادَ الله اوصیکُم وَ اوصی نَفسی بتَقوَا الله درخطبه دوم مقدمتا عرض می کنیم از قدیم الایام میان جوامع وادیان ومذاهب این اختلاف بود که معیار وارزش وبزرگی انسان درچیست؟

۱-داشتن مال وثروت :اما مشاهده می کنیم چه درتاریخ وچه امروزه، بسیار افرادی هستندکه دارای مال وثروت فراوانند اما جایگاه وارزشی ندارند.مثل قارون در زمان حضرت موسی (ع)

۲-پست ومقام :اما در تاریخ می بیننیم مثل فرعون ها – نمرودها- یامانند ابوسفیان یا معاویه و... به خاطر ضلالت وگمراهی وستمکاری فراوان در نزد انسانهابا داشتن مقامهای مهم در تاریخ همیشه منفورند

۳-قبیله ونژادونیاکان:مثلا تعداد فلان قبیله کم یا زیاد است یامثلا اموات فلان قبیله بیشتراز قبایل دیگر است وموارد متعدد دیگری که در دوران جاهلیت مرسوم بوده است.رانمی توان ارزش وبزرگی انسانها قلمدادنمود

امامهمترین نکته در بررسی معیار وارزش وبزرگی انسان را خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم (ص) می فرماید:ان اکرمکم عندالله اتقاکم که در واقع مضمون این آیه شریفه این است که در نزد خداوند باری تعالی همه انسانها گرامی ومورد احترامند چون ماانسان خلیفة الله هستیم اماگرامیترین شما انسانها نزذ حضرت حق باتقواترین ها هستند  چراکه ارزش ومعیار نهایی هر انسانی به تقواست چه در دنیا وچه در آخرت.وتقوادر واقع دارای دوقسم است ۱-انجام دادن ها:مانند انجام عبادات ودستورات الهی (انجام واجبات) ۲-انجام ندادن ها:مانند (تر ک محرمات)وگناهان.

اما مناسبتهای پیش رو:

۱۰روز دیگر تا ماه میهمانی خدا مانده است که همه باید خودمان را برای استفاده هر چه بهتر این ماه آماده کنیم .

از طرف دیگر این دهه آخر شعبان دهه تکریم وغباررویی مساجد است و این مساجدهستند که ازصدر اسلام بعنوان پایگاه های مهم فرهنگی مذهبی می باشد انشاالله هم ائمه محترم جماعت وهیئت امنائ مساجدو نهادهای فرهنگی سپاه پاسداران– اداره تبلیغات اسلامی واداره فرهنگ وارشاد اسلامی هم که هر سه دارای پایگاههای بسیج وکانونهای فرهنگی در مساجد می باشند هم باید با توجه به اوقات فراغت تابستان واستقبال از ماه رمضان برنامه های خوبی رادر سطح مساجد شهرستان برای جوانان عزیزداشته باشند که مهمترین برنامه ها باید با محوریت قرآن انجام گردد .مانند:قرائت قرآن وبیان مفاهیم وتفسیر قرآن.

۱۱تیر ماه سالروزشهادت آیت الله صدوقی از شهدای محراب بدست منافقین را،گرامی میداریم

۱۲تیرماه سرنگون شدن هواپیمای مسافر بری جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا وشهادت حدودا۳۰۰مسافر بی گناه ومظلوم .

وهمچنین سوقصد به مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۰ در مسجد ابوذر راداشتیم که منجر به جانبازی ایشان شد ومی توان این حادثه رااز الطاف خفیه الهی نامبرد چراکه در این سوقصدهم منافقین ناکام ماندند وهم حضرت آقا در جلسه حزب جمهوری شرکت نکرد زیراخداوند مقام معظم رهبری رابرای رهبری این ملت سرافراز بعد از امام راحل عظیم الشان ذخیره کرده بود

مومنین عزیز :(باتوجه به حوادث ۱۱و۱۲تیرماه )تاریخ کوتاه انقلاب اسلامی سرشار از حوادثی است که به تنهایی میتواند ملتی را وادار به تفکر کند.در همه ی رویدادها و حوادث انقلاب ،دو نکته مشاهده و روشن است

۱.خیانت دشمن

۲.مقاومت و اخلاص ملت ایران اسلامی

از اول انقلاب هر سال و ماه و هفته حادثه رخ داده است البته با مبنای حوادث با معارف انقلاب آشنا شده اند .

*یک مبنی شهادت آیت ا... "صدوقی-بهشتی- ترورها"و... است.خباثت منافقین کور دل در حدی بوده که دم از خدا و خلق او می زنند اما ناجوانمردانه به خدا و خلق اوضربه می زنند. *حاثه ی دیگری که اوج رذالت دشمنی آمریکاست سرنگونی یک عده آدم بی دفاع و غیر نظامی است.

*طرف دیگر قضیه نلرزیدن دل مردم باایمان و نبریدن آنان در طول این ترور ها و جنگ های سخت (جنگ تحمیلی)و نرم  (تهاجم وناتو فرهنگی)و کوتاه نیامدن آنان نسبت به اهدافشان  نشان دهنده ی ایمان و اعتقاد مردم است. همانگونه که قرآن کریم می فرماید:وقتی که مومنین دشمنی دشمن و چهره ی پلید دشمن را می بینند محکم تر می شوند. راسخ تر می شوند. ایمان آنها قوی تر می شود.

این را خدا به ما گفته بود. رسول خدا خبر داده بودکه راه حق سخت است مشکلات دارد اما ملت ایران پای همه چیز ایستاده است. قالوا هذاما وعدنا الله و رسوله.

اماکسانی که دم از ارتباط با آمریکا می زنند مد نظر آنها باشد همین حادثه ی دلخراش هواپیما.   

باید عرض کنم:آنچه که امروز مشاهده می کنیم عامل اصلی تحریم هابرای دشمنی هرچه بیشترو به زانو در آوردن ایران اسلامی است

و همچنین آشفته کردن امنیت منطقه برای دشمنی با ایران است.

اما عزیزان من :باید توجه داشت  این همه ترورها- و توهین به ایران اسلامی و ایرانی مانند حمله به ایران و ادبیات تهدید آمیز  مانند گزینه های حمله ی نظامی روی میز است از سوی دشمنان ،خوشبختانه بی اثر مانده و تاکنون پیروز میدان مبارزه ما بوده ایم. به دلیل اینکه۱- انقلاب ما ماندگار است و این حقیقت را (ماندگاری انفلاب را)عملا مردم ایران در ۲۴ خرداد با شرکت حدود ۷۳ درصد در انتخابات ریاست جمهوری بالبیک به فرموده مقام معظم رهبری برای خلق حماسه سیاسی نشان دادند.۲-پیشرفت روز به روز جوانان ایران اسلامی در همه ی زمینه ها .

درپایان از همه عوامل موثردر بر پائی مراسمات نیمه شعبان در سطح شهرستان هرسین تقدیر وتشکر می نمایم .