مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مقالات - دفتر امام جمعه شهرستان هرسین

مقالات ، نشریات ، تحلیل ها و...

مشروح خطبه های نماز جمعه 92/6/8

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

   الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّى و اسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الى یوم الدّین و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ على بقیّةاللَّه فى الأرضین.

 اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم.

جامعه ای که جنبش و تحرک علمی و ادبی ، اخلاقی ، اجتماعی و مذهبی نداشته باشد آن جامعه؛ جامعه ای مرده است اما اگر از لحاظ ادب و اخلاق ، تمدن و فرهنگ و اقتصاد دارای تحرک باشد می گویند فلان جامعه دارای حیات علمی ، اخلاقی و مذهبی است.

فلسفه بعثت پیامبران ؛ راهنمائی و ارشاد مردمی که دارای حیات و زندگی هستند میباشد و کتاب آسمانی نبی مکرم اسلام که برنامه سعادت و کمال بشر میباشد این گونه بیان شده است که الم ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین

 

پیامبر اکرم(ص) در زمانی به رسالت مبعوث شد که بشریت از حیات فرهنگی و مذهبی و علمی و امثال آن محروم بود. ایشان در مدت کوتاه 23 سال تلاش کرد همه جامعه را زنده و احیاء نماید

بعثت لا تمم مکارم الاخلاق 

پیامبر عظیم الشان اسلام  در این راستا فرا گرفتن دانش را  رد جامعه واجب نمودندهمچنان که  اسرای جنگ بدر  که توانایی خواندن و نوشتن را داشتند دستور دادند هر کدام از اسراء که تعدادی از مسلمین را باسواد نمایند آزاد خواهند شد.

 در مدت کوتاه 23 سال کلیات دین مبین اسلام بیان شد اما  بیان جزءیات آن و از بین بردن مشکلات جنگها – گرفتاریها ی که در جامعه اسلامی وجود داشت محتاج زمان بیشتری بود .

دوران آن حضرت تمام شد و جامعه اسلامی منتظر بود جزءیات ببیان شیوا وصی ایشان  امیر المومنین  تمام شود و بذری که پیامبر پاشیده بود بارور شود. ولی جاه طلبان – حکام خود سر به جای بزرگان نشستد و اجازه ندادند علی بن ابیطالب کار کند و 25 سال از تابش نور ولایت جلوگیری کردند.

خون جگرهای که در طول این مدت بر ولی خدا دادند گویا این مطلب است که مولی الموحدین در خطبه شقشقیه بیان میفرمایند ؛بعد  از 25 سال با برپایی جنگ صفین ؛جمل ؛ نهروان و بعد هم شهادت ایشان ؛ باز هم اجازه نداند امام علی(ع) به بیان احکام الهی بپردازد

امام حسن ( ع) وارث  ولایت پدر  می شود اما دشمن کهنه کار و سیاست مداری مثل معاویه با هزران فوت و فن سیاسی شرایط را طوری پیش میبرد که مجبور به صلح شده 10 سال در خانه نشست

نوبت به امام حسین می رسد او هم 10 سال در سختی و فشار بودند در آخر هم او در کربلا معلی را به شهادت رساندند.

امام زین العابدین 37 سال بعد از پدر به قدری تحت مراقبت شدید بود که حتی رفت و آمد و تماس عادی هم زیر نظر داشتند درب خانه ایشان به روی مردم بسته بود دعا های او در صحیفه سجادیه زبور آل محمد بیانگر این مطلب است.

ظلم و جنایت و فساد و عیاشی بنی امیه موجب نارضایتی عمومی مردم و از سوی دیگر خوارج که خوب خطرناک شده بود و بنب عباس از طرف دیگر برای بر انداختن حکومت بنی امیه دست کار شده بودند   الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم

بنی امیه سر گرم خواباندن سر و صداها و خاموش کردن جنبشی های ضد دولتی بود که از فشارها و تهدیدات و سختگیریها علیه خاندان پیامبر کمی کاسته و کسر شد.

 امام باقر (ع) در آن دوران از فرصت برای نشر احکام و معارف و احیای جامعه اسلامی استفاده کرد اما طولی نکشید این امام همام را هم به شهادت رساندند.

25 شوال سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق است. امام صادق (ع) از اواخر حکومت هشام بن عبدالملک تا قسمتی از حکومت منصور دوانقی حدود 34 سال که 65 یا 68 سال عمر کردند.

حضرت جعفر بن محمد الصادق در مدینه مدرسه علمیهجای بوجود آوردند که در یک زمان 400 شاگرد داشت و بنقل تاریخ جمعیتی بیش از  000/20 نفر شاگرد وجود داشته است.سسسس حدود 600 کتاب از شاگردان او بجا مانده است

جابر ابن حیان که اروپائیان به نام پدر شیمی او را می شناسند یکی از هزران شاگرد درس امام جعفر صادق(ع) است.

دوران 34 ساله امامت ایشان سراسر درس و عبرت است اما دو قسمت از فعالیتهای دوران پر افتخار زندگی حضرت بسیار چشم گیر است و همین ها باعث شده مذهب ما به نام مذهب جعفری باشد و ریاست این مذهب مخصوص امام صادق باشد

وقتی که اسلام گسترش یافت همه گونه افراد از تمام دنیا وارد کشورهای اسلامی شدند و گروهی برای ایجاد شبهه و افکار ضد دینی که مردم عوام و ساده لوح را در عقیده متزلزل کنند غیر از امام و شاگردان او کسی دیگری برای مبارزه با این افکار ضد دینی وجود نداشت از این نمونه میتوان کتاب احتجاج طبرسی را نام برد که بسیاری از این مناظرات را ذکر کرده است.

 مبارزه با رهبر ان گمراه که بسیار خطرناک بودند یکی دیگر از وظایف امام و شاگردان ایشان بوده است.حدیث پیامبراسلام گویای این مهم است : انی تارکم فیکم الثقلین ؛ کتاب الله و عترتی

مردم اهل بیت را فراموش کرده بودند  که گروه معتزله ؛ اشاعره ؛ جبری و قدری ؛ شافعی و حنفی ؛ مالکی و حنبلی  به وجود آمد

امام با همه این کج رویها مبارزه کرد شاگردانی همچون مثل زراره بن اعین ؛ هشام بن حکم ؛ هشام بن سالم ؛ابو بصیر ؛ ایان بن نقلب ؛ موسی الطاق برای مبارزه با افرادی همچون حنیفه

امام صادق(ع) امت مرده را زنده کردند و حیات روحی و علمی بخشید و چهره واقعی اسلام را شناساند و بذری که رسول خدا بر دلها پاشیده بود بارور کرد

آخرین وصیت امام صادق

ابو بصیر به نقل از همسر امام(ام حمیده)  میگوید امام فرمودند:

اجمعوا لی کل من بینی و بینه قرابه : ان شفاعنا لا تنال سحقاً بالصلواه

بارالها ما را در راه رسول گرامی اسلام و خاندان مطهرش ثابت قدم بگردان

                            

                               بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر     فصل لربک و انحر     ان شانئک هو الابتر

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فى الأرضین و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم

من یتق الله یجعل له فرقانا

مسئله تقوی امروز از همه چیز مهمتر است در تمام مراحل و در تمام دورانها مثل دوران مبارزه پیروزی و  جهاد ؛ جهاد سازندگی ؛ فرهنگی و اقتصادی برای ملت و جامعه دینی ما ضروری است.

امروز 34 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه های زیادی داریم. راه سعادت و کمال را شناخته ایم ؛ هدف ها را یافته ایم در قالب ریخته ایم و به سمت آن با شتاب در حال حرکتیم در این شرایط از همه دورانها بیشتر به تقوی نیاز داریم. تقوی یعنی پرهیز از آلودگی و منحرف نشدن از راه و صراط مستقیم و دوری از هوسها و دل سپردن به خط مستقیم وظیفه و تکلیف است.

شهیدان رجائی و باهنر دو نمونه از یاران برجسته امام و انقلاب هستند امتحان دادند و از راه منحرف نشدند در خط مستقیم تکلیف و وظیفه حرکت کردند ؛ تقوی را رعایت کردند و راز ماندگاری آنها همین است 

من کان لله کان الله له 

هر چند یک ماه بیشتر در مسند امور نبودند.

هفته دولت را بر دولتمردان گرامی می داریم یاد و خاطره تمامی شهدای دولت را گرامی می داریم.

فرصت خوبی برای ارائه عملکرد و ایجاد امید و نشاط بین مردم و فرصتی برای قدردانی از دولتمردان و خادمان ملتاست.

 تشکر می کنیم از همه عزیزان دلسوز در هر جایگاه و مقامی که هستند و دلسوزانه و پدرانه برای رفع مشکلات مردم مشکلات اقتصادی تلاش کار میکنند طبق فرموده قام معظم رهبری در دیدار اخیر هیئت دولت جدید؛اولویت اول دولت باید رفع مشکلات اقتصادی ؛ گرانی و تورم ؛ ثبات در بازار باشد.

پیشرفت علمی اولویت بعدی است علم قدرت ؛ابهت و اقتدار می آورد.

اسلام و رهنمودهای امام که همه گروهها با جان و دل به امام اعتقاد دارند عبارتند از

1.    سلامت اعتقادی و اخلاقی

2.    خدمت به مردم و خلق الله

3.    عدالت

4.    سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد ؛ پارتی بازی ؛ رشوه ؛ اسراف

5.    قانون گرایی وقانون مند بودن

6.    حکمت خرد و عقل ورزی

نکته بعدی تحولات منطقه ؛سوریه خصوصاً مصر است.شایعات و احتمالات حمله نظامی آمریکا به سوریه به بهانه واهی و خیالی استفاده  از مواد شیمائی که یک ادعای دروغ بیش نیست و این همان کبریت زدن در انبار باروت است این جنگ شروع شدن بدست امریکا است  اما پایان و نتیجه آن بدست پلید او نیست.

در این بین چند نکته قابل توجه است :

 اول اینکه این حمله در درجه اول به ضرر خود آمریکا و ولد ناپاکش اسرائیل است به فرموده  مقام معظم رهبری آمریکا در عراق و افغانستان ضرر کرد در این جا هم متضرر اصلی خود اوست.

دوم به بهانه سلاح شیمیائی به عراق حمله کردند خبری نبوده است از طرفی در زمان جنگ 8 ساله ایران که جوانان  مردم حلبچه ما را با مواد سمی مجروح کردند این سلاح را چه کسی غیر از آمریکا و غرب به صدام میداد. سوریه بر ترویستها پیروز شده است نیازی به سلاح شیمیائی ندارند ناظران سازمان ملل هم هنوز به نتیجه ای نرسیده اند.

سوم آیا حمله می کند یا نه از کسی که چند با ردست به حماقت زده دور از انتظار نیست که باز هم کار احمقانه بکند

چهارم مسئله اسرائیل است در جنگ 33 روزه؛ 22 روزه ؛7 روزه شکست خورده است  حمله به سوریه فرصت خوبی برای متحد شدن امت اسلامی بر علیه اسرائیل است.

پنجم  تروریست ها ؛سلفی ها ؛ وهابیت که بارگاه صحابه پیامبر حجر ین عدی و  دختر امیرالمومنین زینب کبری و مساجد را تخریب می کنند و مثل هند جگر خوار قلب سلمان سوری را به دندان می گیرند.

این ظالمان از خدا بی خبر به پیر و جوان زن و بچه رحم نمی کنند ؛به بهانه اسلام خواهی آمده اند اما ثابت شد که ایشان دنبال اسلام آمریکائی اند نه اسلام ناب محمدی. حمایت کردن عربستان و اردن ترکیه از حمله به سوریه نشانه چیست؟

و نکته آخر تشکر میکنیم از تمام کسانی که در راستای راه گشایی و مسیر تردد به تپه شهدای گمنام شهرستان تلاش میکنند.خدایا را ما قدر دان شهدای گرانقدر بگردان

خدایا شر دشمنان اسلام به خودشان برگردان

بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر     فصل لربک و انحر     ان شانئک هو الابتر

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته